22 września jest Dniem bez Samochodu. Na stałe został on wpisany do europejskiego kalendarza w 2000 roku, a inicjatywa ta rozprzestrzeniła się szybko poza Stary Kontynent. W tym dniu promowane jest przemieszczanie się w inny sposób niż samochodem. Celem jest ograniczenie emisji spalin do atmosfery. W wielu miastach transport publiczny jest wówczas darmowy. Z tej okazji PAYBACK przeprowadził badanie na temat preferowanych przez Polaków środków transportu.
REKLAMA
Namówienie Polaków do przesiadki z samochodu może nie być łatwe, gdyż – jak wynika z badania PAYBACK Opinion Poll – blisko 70% ankietowanych na co dzień dojeżdża nim do pracy. Z komunikacji publicznej korzysta w tym celu 23,5%. Pieszo do pracy dociera 12% ankietowanych, a rowerem dojeżdża tam jedynie 9%. Na pytanie, dlaczego wybrali taką formę transportu, respondenci dojeżdżający samochodem, najczęściej odpowiadali, że jest to najwygodniejsza opcja (37%). Dla 27% jest to najszybsza forma transportu, a 10% respondentów wybiera samochód dlatego, że po drodze odwozi dzieci, robi zakupy i załatwia inne sprawy. 9,5% ankietowanych wskazuje, że nie ma w pobliżu dogodnej komunikacji publicznej.
Jak wskazują wyniki badania PAYBACK, część badanych Polaków jest gotowa zamienić samochód na inny środek transportu. Spośród czynników, które mogłyby do tego zachęcić, respondenci wskazywali najczęściej: lepszą siatkę połączeń komunikacji publicznej (20%), inną lokalizację miejsca pracy (15%), niższe ceny biletów (14%) i większą częstotliwość połączeń komunikacji publicznej (12%). Z kolei 26% ankietowanych odpowiedziało, że nic nie skłoniłoby ich do rezygnacji z dojazdów autem.
Jak wynika z raportu badania PAYBACK Opinion Poll, 33% respondentów wydaje na paliwo 301–500 zł, 26% – 101–300 zł, 19% - 501–700 zł, a ponad 8% wydaje nawet powyżej 1000 zł. 17% ankietowanych preferuje komunikację miejską właśnie dlatego, że jest ona tańsza. Ponad 48% korzystających z niej ankietowanych wydaje na nią miesięcznie 51–100 zł, 21% - 101–150 zł i również 21% respondentów – do 50 zł.
Co ciekawe, najczęściej wskazywane przez ankietowanych Polaków powody, dla których wybierają transport publiczny nie są jednak związane z finansami. 21% badanych wybiera tę formę transportu, żeby uniknąć problemów z parkowaniem, 16% - chce w ten sposób uniknąć korków, a 15% - dlatego, że nie ma samochodu.
Inflacja wymogła na Polakach konieczność oszczędzania. Coraz częściej odmawiają sobie wielu przyjemności czy udogodnień, rezygnując z usług i produktów, bez których łatwo mogą się obejść, szukając promocji i korzystając z programów lojalnościowych. Sytuacja ta jednak zdaje się nie dotyczyć przemieszczania się. Pomimo wysokich kosztów większość ankietowanych Polaków deklaruje, że korzysta z samochodu a najczęściej wskazywane czynniki, które mogłyby to zmienić nie mają charakteru finansowego – mówi Rafał Olędzki, Digital Business Director w PAYBACK Polska.
Wybierając środek transportu do pracy Polacy coraz częściej kierują się kryteriami niematerialnymi. Respondenci, którzy wybrali do tego rower, wśród powodów swojej decyzji wymieniali najczęściej: dbałość o zdrowie (22%), przyjemność z jazdy na rowerze (15%), szybkość takiej formy transportu (9,5%), chęć dbania o środowisko (9%) i chęć zaoszczędzenia na dojazdach (8,5%).
Polacy pokochali rowery. Wprawdzie daleko nam jeszcze choćby do Holandii, ale z danych naszych partnerów wynika, że jako naród coraz bardziej przekonujemy się do tego środka transportu. Coraz bardziej doceniamy wiążące się z nim korzyści płynące zarówno dla zdrowia, jak i dla środowiska. Warto więc pomyśleć o zamianie czterech kółek na dwa – dodaje Rafał Olędzki, Digital Business Director w PAYBACK Polska.
Samochód, komunikacja publiczna i rower to najczęściej wybierane środki transportu, którymi Polacy dojeżdżają do pracy. W przypadku dojazdów w innych celach jest podobnie. 65% respondentów badanych korzysta z samochodu, 26% - z komunikacji publicznej, 22,5% - chodzi pieszo, a 10,5% respondentów wybiera rower.
Ankietowani jeżdżący samochodem w miejsca inne niż do pracy na pytanie o powód takiej decyzji odpowiadali, że to dla nich najszybsza forma transportu (33%). 32% badanych wskazało, że jest to dla nich oszczędność czasu, zwłaszcza gdy mają do załatwienia kilka rzeczy w różnych miejscach. 13% badanych Polaków często podróżuję całą rodziną, więc samochód jest najtańszą nich opcją.
Respondenci, którzy korzystają z komunikacji publicznej, zwykle wybierają tę opcję, dlatego że chcą w ten sposób uniknąć problemów z parkowaniem (25%) lub korków (18,5%). 17,5% z nich uważa, że taka forma transportu jest dużo tańsza niż poruszanie się samochodem, a 12% przyznało, że nie mają samochodu (12%).
Z kolei badani, chcący przemieszczać się w celach innych niż dojazd do pracy, korzystający głównie z roweru, wśród powodów swojego wyboru środka transportu wymieniają najczęściej dbałość o zdrowie (25%), postrzeganie dojazdów rowerem jako swojego sposobu na aktywność fizyczną (21%) i czerpanie przyjemności z jazdy na rowerze (20, 5%).
Celem badania była analiza zachowań Polaków dot. wyboru środka transportu podczas dojazdu do pracy i nie tylko. Zostało ono przeprowadzone we wrześniu br. na grupie 507 respondentów mieszkających w miastach pow. 200 tys. mieszkańców przez PAYBACK Polska.