Leasing floty samochodowej w branży logistycznej – zasady, korzyści i wyzwania

Artykuły specjalistyczne

Leasing floty samochodowej to coraz częściej wykorzystywana opcja wśród firm z branży logistycznej. Czy takie rozwiązanie jest opłacalne? Jakie są korzyści leasingu i co warto wiedzieć o poszczególnych rodzajach umów leasingowych? Oto krótkie podsumowanie najważniejszych informacji związanych z tym tematem w kontekście branży TSL.

Leasing floty samochodowej – definicja

Przed zapoznaniem się z rodzajami, korzyściami i wskazówkami dotyczącymi leasingu warto przyjrzeć się definicji tego typu umowy. Jest to forma finansowania, która opiera się na udostępnieniu przez leasingodawcę pewnych dóbr w zamian za określoną opłatę miesięczną, zazwyczaj wraz z opłatą początkową. W przypadku leasingu pojazdów w roli leasingodawcy przeważnie występuje bank, jednak mogą to być także inne przedsiębiorstwa – najczęściej są to podmioty specjalizujące się w świadczeniu usług tego rodzaju. Kluczową cechą leasingu jest brak konieczności natychmiastowego zakupu dóbr (w tym przypadku – pojazdów), co pozwala rozłożyć inwestycję w czasie, a tym samym zmniejszyć jej wpływ na bieżące transakcje firmy. W zależności od rodzaju umowy po jej zakończeniu wymagany może być wykup pojazdu. Warunki kontraktu są ustalane indywidualnie na podstawie wartości przedmiotu umowy, wysokości opłaty początkowej, okresu finansowania i oceny sytuacji finansowej firmy.

Pod względem zobowiązań i korzyści dla leasingobiorcy zbliżonym rozwiązaniem jest również kredyt na finansowanie inwestycji firmowych. Istnieją jednak pewne kluczowe różnice między tymi dwoma umowami. Najważniejszą z nich jest fakt, że przy leasingu właścicielem przedmiotu umowy przez cały czas jej obowiązywania pozostaje leasingodawca, podczas gdy w przypadku kredytu własność jest przekazywana od razu na kredytobiorcę. Z tego względu leasingodawca jest w większym stopniu zabezpieczony przed ewentualnymi problemami z opłacaniem rat, co przekłada się również na łatwiejszy i szybszy proces uzyskania finansowania dla przedsiębiorcy.

Rodzaje leasingu

W przypadku leasingu samochodów przedsiębiorstwa z branży TSL mają do wyboru trzy główne formy umowy. Każda z nich nieco się różni pod względem zasad funkcjonowania kontraktu – zwłaszcza dotyczących wykupu leasingowanego pojazdu. Przed wyborem takiego rozwiązania warto przyjrzeć się szczegółom dotyczącym każdego z wariantów.

Leasing operacyjny

Leasing operacyjny to opcja, która cieszy się największą popularnością wśród firm szukających sposobów na finansowanie inwestycji dotyczących zakupu pojazdów. Kluczowym wyróżnikiem takiej umowy jest możliwość wykupu, który nie jest jednak konieczny. Wraz z zakończeniem kontraktu przedsiębiorca może zdecydować się na wpłatę kwoty określonej według okresu wykupu, wartości przedmiotu i stawki amortyzacji. Ponadto w tym przypadku obowiązki związane z amortyzacją do momentu wykupu leżą po stronie leasingodawcy. Z tego względu okres trwania umowy może być niekiedy krótszy niż w przypadku leasingu finansowego – jest on dostosowywany do łącznego czasu amortyzacji. Warto przy tym zaznaczyć, że rozliczenie leasingu operacyjnego pozwala na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu zarówno opłaty wstępnej, jak i rat, a podatek VAT jest doliczany do każdej raty leasingowej.

Leasing finansowy

W leasingu finansowym przedmiot umowy automatycznie staje się własnością leasingodawcy wraz z zakończeniem kontraktu. Jest on również od samego początku uwzględniany w środkach trwałych firmy, mimo że leasingodawca pozostaje właścicielem; obowiązki z zakresu amortyzacji spoczywają zatem na leasingobiorcy. Minimalny okres umowy nie jest z reguły określony. Inaczej wygląda również kwestia rozliczeń – rata jest podzielona na część kapitałową i odsetkową, a uwzględnieniu w kosztach uzyskania przychodu podlega tylko część odsetkowa (wraz z kosztami amortyzacji). Podatek VAT jest natomiast opłacany na samym początku trwania umowy, razem z pierwszą ratą. Co istotne, przy takiej opcji możliwe jest skorzystanie ze stawki podatku VAT innej niż 23%, co może mieć spore znaczenie dla niektórych przedsiębiorstw. Ostatecznie decyzja pomiędzy tymi dwoma rozwiązaniami powinna zależeć przede wszystkim od charakterystyki działania firmy i jej sytuacji finansowej.

Leasing zwrotny

Trzecia z opisywanych form leasingu dotyczy przede wszystkim firm, które dysponują sporą flotą własnych samochodów i chcą odzyskać część zainwestowanego kapitału. W tym przypadku przedsiębiorstwo sprzedaje swoje pojazdy leasingodawcy, po czym korzysta z możliwości ich ponownego wynajmu. Jest to stosunkowo mało popularne rozwiązanie, które jest przydatne głównie w specyficznych scenariuszach – np. wtedy, gdy firma nie jest w stanie uzyskać finansowania w innej formie, ale dysponuje sporym kapitałem środków trwałych.

Jakie są korzyści z leasingu floty samochodowej w branży logistycznej?

Skorzystanie z ofert leasingu zamiast kredytowania lub bezpośredniego zakupu pojazdów z użyciem własnych środków firmy niesie za sobą szereg istotnych korzyści. Najważniejsze z nich wiążą się z kwestiami ekonomicznymi – mowa przede wszystkim o możliwości utrzymania odpowiedniej płynności finansowej. Kupno nowego pojazdu to spory wydatek, a wraz z rozwojem firmy skala inwestycji w tym zakresie stale rośnie. Do tego zawsze należy zadbać o to, by flota była w pełni sprawna i dopasowana do aktualnych potrzeb, co wymusza okresową wymianę posiadanych pojazdów. Takie wydatki mogą znacznie nadszarpnąć aktualny budżet przedsiębiorstwa – wybierając leasing, można jednak rozłożyć je w dłuższym oknie czasowym. W efekcie można liczyć na optymalizację przepływu środków w firmie i zachowanie płynności, co może być kluczowe pod względem transakcji z kontrahentami. Taka opcja pozwala jednocześnie na lepsze planowanie budżetu, ponieważ koszty związane z leasingiem są w większości stałe. Nie można przy tym pominąć korzyści pod względem podatkowym, zwłaszcza w przypadku leasingu operacyjnego – raty mogą być co miesiąc zaliczane do kosztów uzyskania przychodu.

Drugim istotnym argumentem, który przemawia za leasingiem, jest elastyczność w zakresie zarządzania flotą. Zwrot pojazdu do leasingodawcy po upływie okresu umowy nie stanowi większego problemu, a niekiedy jest to możliwe także jeszcze przed zakończeniem kontraktu. W przypadku samodzielnej inwestycji sprzedaż starszego pojazdu może być natomiast dość problematyczna. Oznacza to, że leasing zapewnia większą swobodę w bieżącym dostosowywaniu floty pojazdów do aktualnych potrzeb. Co więcej, zazwyczaj leasingodawcy zapewniają pewien zakres wsparcia dotyczącego utrzymania i serwisowania pojazdów, co pozwala jeszcze bardziej ograniczyć koszty.

Oprócz tego warto zwrócić uwagę na fakt, że pojazdy wykorzystywane w branży logistycznej stosunkowo szybko tracą swoją wartość. Wybierając leasing operacyjny, można „przenieść” wirtualne koszty utraty wartości floty na leasingodawcę. Dzięki temu ryzyko dla przedsiębiorcy jest zauważalnie mniejsze.

Dla jakich firm leasing jest odpowiednim rozwiązaniem?

Wybór pomiędzy leasingiem, kredytem a bezpośrednim zakupem przeważnie sprowadza się do analizy sytuacji finansowej i potrzeb konkretnej firmy. To czynniki, które mogą wyglądać zupełnie inaczej pomiędzy dwoma różnymi przedsiębiorstwami. Kiedy leasing będzie dobrym rozwiązaniem? Jest to atrakcyjna opcja przede wszystkim wtedy, gdy firma nie dysponuje dużymi środkami, które byłyby potrzebne na samodzielną inwestycję, ale utrzymuje miesięczne przychody na poziomie umożliwiającym bezproblemową spłatę rat leasingowych. Z tego względu jest to korzystne rozwiązanie m.in. dla rozwijających się firm, jak również dla przedsiębiorstw, które chcą zwiększyć swoją skalę działalności.

Warto także zaznaczyć, że w przypadku leasingu wymagania dotyczące finansów firmy są przeważnie łagodniejsze niż przy kredycie. Dzięki temu leasing staje się korzystną propozycją również dla przedsiębiorstw, które z różnych powodów mają problemy z uzyskaniem innej formy finansowania. Kolejną istotną kwestią związaną z różnicami między kredytem a leasingiem jest fakt, że drugie z tych rozwiązań nie ma wpływu na zdolność kredytową, ponieważ przedmiot pozostaje własnością leasingodawcy. Z tego względu jest to także odpowiedni wybór wtedy, gdy firma planuje w przyszłości duże inwestycje wymagające kredytu. Leasing jest zatem bardzo wygodną i korzystną finansową opcją w wielu sytuacjach, co przekłada się na stale rosnącą popularność tego rozwiązania wśród firm z branży logistycznej.

Wyzwania związane z leasingiem, czyli na co należy uważać

Mimo wielu niezaprzeczalnych zalet i korzyści leasingu należy zwrócić uwagę również na kilka czynników, które sprawiają, że nie zawsze będzie to optymalny wybór. Przede wszystkim warto podkreślić kwestię kosztów – mimo że rozłożenie inwestycji w czasie jest często dość opłacalne, ostateczna suma wydatków może okazać się wyższa niż w przypadku bezpośredniego zakupu pojazdów. Do tego dochodzą potencjalne ograniczenia zawarte w umowie. Choć częściej można się z nimi spotkać w przypadku leasingu samochodów osobowych, również firmy inwestujące w pojazdy dostawcze powinny dokładnie sprawdzić ewentualne limity. Z reguły dotyczą one liczby pokonywanych kilometrów – wraz z dopłatą za przekroczenie wskazanego dystansu. Ponadto niekiedy wybór dostępnych modeli może być ograniczony, a oferta leasingodawcy nie zawsze będzie spełniać wymagania firmy. Dotyczy to głównie przedsiębiorstw o bardzo specyficznych potrzebach, np. tych, które na co dzień korzystają z wyspecjalizowanych maszyn i pojazdów.

Podsumowując, leasing nie bez powodu cieszy się sporą popularnością w branży logistycznej – to przede wszystkim sposób na optymalizację przepływu środków w firmie i rozłożenie inwestycji w czasie. Przy wyborze odpowiedniej oferty należy jednak dokładnie przeanalizować jej założenia i porównać łączne koszty z pozostałymi opcjami. Dzięki temu można mieć pewność, że zasady umowy będą w pełni dostosowane do potrzeb przedsiębiorstwa, a zawarcie umowy leasingu korzystnie wpłynie na sytuację finansową.

Przypisy