Prawie 145 000 km przejechanych bez emisji CO₂, niemal 17 ton mniej dwutlenku węgla i 50 elektrycznych Dacii Spring na ulicach Warszawy – to efekty wspólnej inicjatywy Eternis, Glovo i Renault Polska, w ramach której kurierzy dostarczający zamówienia przez platformę Glovo korzystają z niskoemisyjnej floty dostawczej. W ciągu kilku miesięcy żółte pojazdy stały się nieodłącznym elementem krajobrazu miasta, zapewniając szybsze i bardziej ekologiczne dostawy. Nowoczesna flota nie tylko ogranicza ślad węglowy sektora delivery, ale także daje kurierom dodatkowe udogodnienia, takie jak darmowe parkowanie i możliwość jazdy buspasami.
Dział: Technologie i innowacje
Prace przy infrastrukturze energetycznej, zwłaszcza w rozproszonych sieciach dystrybucyjnych biegnących przez lasy, tereny podmokłe i rolnicze, wymagają wyjątkowej mobilności sprzętu. Podstawowym wymogiem technicznym dla pojazdów specjalnych w tym sektorze jest napęd na wszystkie koła (4x4 lub 6x6), który umożliwia dotarcie nawet w najtrudniejszy teren. Równie ważne są też wszystkie urządzenia pozwalające na naprawę, montaż i serwis linii energetycznych i ciągłość zasilania nawet w ekstremalnych warunkach.
Unijne finansowanie projektów wodorowych „nie spada z nieba” – aby je otrzymać, należy przygotować solidny plan biznesowy, znaleźć wiarygodnych partnerów i przedstawić długoterminową wizję rozwoju projektu – tłumaczył podczas kongresu NetZero Energy Wojciech Lach z Grupy ORLEN. Jako modelowy przykład skutecznego pozyskiwania dotacji ekspert podał międzynarodową inicjatywę HySPARK koordynowaną przez polski koncern multienergetyczny.
Gromadzenie i przetwarzanie ogromnej ilości danych o pojazdach, kierujących i przejazdach to zadanie telematyki. Wspomaga ona zarządzanie i podejmowanie decyzji biznesowych, ma sprawić, że będzie szybko, sprawnie i akceptowalnie kosztowo.
Cyfryzacja operacji transportowych i logistycznych to naturalny kierunek rozwoju branży TSL. Systemy TMS, e-CMR czy systemy do optymalizacji przewozów stosuje niemal każda firma transportowa, ale decydując się na nie, warto brać pod uwagę również zagrożenia. Im wyższy stopień cyfryzacji operacji, tym większa podatność na cyberzagrożenia i ich skutki. Branża TSL jest równocześnie jedną z najbardziej narażonych na ataki i najgorzej przygotowaną, by im przeciwdziałać.
31 marca wystartowały nabory w dwóch rządowych programach, których celem jest rozbudowa polskiej sieci ładowania pojazdów elektrycznych, w szczególności ciężarowych. 4 mld zł trafią do chętnych do budowy nowych stacji i wzmocnienia sieci elektroenergetycznych na ich potrzeby. Tymczasem na zachodzie w siłę rośnie nowy trend – elektryczne drogi zasilające samochody podczas jazdy. Nowy odcinek elektrycznej autostrady jeszcze tej wiosny powstać ma we Francji.