Transport międzynarodowy w UE. Wymiana euro, rozliczenie i zarządzanie budżetem

Gorące tematy

Wiele polskich firm realizuje zlecenia transportowe na terenie EU i przyjmuje zapłaty w euro. Powstanie Wspólnoty wpłynęło na błyskawiczny rozkwit branży TSL. Nie zawsze jednak idzie to w parze z właściwą optymalizacją finansów przedsiębiorstwa. Warto wiedzieć, w jaki sposób wymieniać obce środki i poznać miejsca oferujące korzystne kursy euro. Nie bez znaczenia jest też prawidłowe rozliczanie międzynarodowych transakcji, wraz z wyborem miejsca opodatkowania. Dzięki temu firma ma szansę się rozwijać, unikając niepotrzebnych problemów.

Wymiana euro a optymalizacja zysków w branży TSL

Podstawowa kwestia w przypadku biznesu zajmującego się transportem międzynarodowym to obrót różnymi walutami. Polska firma realizująca dostawy na terenie Unii Europejskiej musi mieć w portfelu zarówno PLN, jak i EUR. O ile bowiem inwestycje wykonywane są w złotówkach, o tyle już same opłaty związane z transportami, mogą być opłacane w euro. Taka ponadto będzie też zapłata od zagranicznych kontrahentów.

REKLAMA

Potrzeba ciągłego obrotu co najmniej dwiema walutami obliguje do uważnej obserwacji kursów. Podczas wymiany wskazane jest korzystanie z miejsc oferujących atrakcyjne notowania walut. Właśnie takie znajdziesz w serwisie Walutomat na stronie https://www.walutomat.pl/kursy-walut/eur-pln/. To platforma łącząca osoby chcące sprzedać i kupić obce waluty.

Bardzo często pojawiają się tam ogłoszenia dotyczące m.in. euro oferowanego w znacznie lepszych cenach niż w tradycyjnych kantorach czy bankach. W ten sposób możliwa jest realizacja tańszych zakupów, co przekłada się na korzystniejsze inwestycje zagraniczne. Im mniej bowiem wydasz złotówek na zakup określonej ilości EUR, tym tańsza okaże się podejmowana inicjatywa.

Rozliczenie transportu międzynarodowego. Jak wybrać miejsce opodatkowania?

Wymiana euro to jednak nie jedyna kwestia, na której musi skupić się osoba prowadząca firmę transportową. Istotną kwestią jest bowiem też temat rozliczenia, wyboru miejsca opodatkowania i wynikającej z tego stawki VAT.

W ustaleniu zasad prawidłowego rozliczenia pomocny jest art. 28b ustawy o VAT. Zgodnie z nim usługi transportowe na terenie Unii Europejskiej niczym nie różnią się od pozostałych, standardowych rodzajów działalności. Oznacza to, że świadcząc usługi na rzecz innego podatnika UE, miejscem opodatkowania jest państwo, w którym usługobiorca zarejestrował firmę.

Co istotne, europejskie dyrektywy VAT regulują w pewnym stopniu kwestie podatkowe. Zgodnie z nimi minimalna stawka podstawowa VAT wynosi 15%. Jednocześnie każdy kraj może ustalić indywidualną stawkę standardową dla każdego typu usług i towarów. Oprócz niej dotyczy to ponadto dwóch stawek obniżonych, ale najniższa nie może wynosić mniej niż 5%.

Zyski w euro. Co z nimi robić?

Ostatnią kwestią, istotną w kontekście transportu międzynarodowego, jest zarządzanie zarobionymi środkami. Wcześniej omówione zostało kupno euro w atrakcyjnych cenach. Zarabiając w obcej walucie, warto natomiast wiedzieć, jak nią zarządzać również w przeciwnym kierunku.

Do wyboru masz trzy scenariusze:

  • przechowywanie większości środków w euro na stałe w formie oszczędności (możliwe w przypadku generowania zysków również w PLN, gdy zarobionej kwoty nie trzeba wydawać);
  • wymiana części euro na PLN i wykorzystywanie obcych środków przy okazji transakcji międzynarodowych;
  • wymiana całej sumy na złotówki (najczęściej wykorzystywane w przypadku sporadycznych rozliczeń w obcej walucie).
     

Osoby chcące sprzedać euro nie powinny się spieszyć. Kursy walut są zmienne, warto więc poczekać na odpowiedni moment. Na stronie https://www.walutomat.pl/landing/zysk/ można dokonać wymiany online w ciągu zaledwie kilkunastu minut. Pomaga w tym aplikacja mobilna i powiadomienia informujące o pojawieniu się atrakcyjnej oferty. Dzięki temu na międzynarodowej transakcji możesz zyskać jeszcze więcej.

Przypisy