Od Thin Lizzy TT do Transita Custom – historia FORDA to historia Transportu

Samochody flotowe Gorące tematy

Każda firma niezależnie od branży i segmentu rynku wie, że droga do wzrostu wiedzie przez nowoczesny park maszynowy. Nie inaczej jest w branży TSL i jego części transportowej. 

Tu szuka się funkcjonalności, by łatwiej zapakować i wypakować ładunki ale też wygody, by operatorowi łatwiej wchodziło się do kabiny. Jeżeli tę dodatkowo można łatwo zamienić w mobilne biuro czy miejsce do komfortowego spożywania posiłków w przerwie od wożenia towarów - zapewnia się pracownikowi wysoki standard pracy a firmie samochód dający maksymalną efektywność i funkcjonalność.

REKLAMA

W wersjach Ford Trend i Limited Van L1 i L2 mamy do czynienia z wysokim wyposażeniem już w wersji standardowej. Automatyczna klimatyzacja, podgrzewana przednia szyba, reflektory LED, najnowszy system Ford sterujący funkcjami samochodu i multimediami SYNC4.0, Android Auto i apple Car Play w standardzie. Do tego kamera parkowania tyłem, czujniki parkowania przód i tył, pre-collison assist, kontrola pasa ruchu, oświetlenie LED przestrzeni bagażowej, bezkluczykowy system otwierania Ford Keyfree (wersja limited) oraz 6 trybów jazdy.

Opis jego funkcjonalności warto zacząć od wysokości auta. Wysokość samochodu poniżej 200 cm to wymiar pozwalający zmieścić się niemalże w każdej bramce parkingowej z dostępem do stref o ograniczonej wysokości, takich jak parkingi wielopoziomowe, garaże i podziemne rampy załadunkowe. Obniżenie podłogi o 100 mm i prześwit (ICE) 150mm połączone z jego ładownością oraz komfortem kabiny – wygodnym biurem dla operatora – dają pojazd skuteczny, wygodny, uszyty na miarę potrzeb tej dynamicznej i wymagającej branży. 

Podstawą wysokiej produktywności i rewolucji w funkcjonalności nowego Transita Custom jest nowa platforma, projektowana od podstaw pod kątem zwiększenia ładowności, ułatwienia dostępu do wnętrza, a także zapewnienia doskonałych osiągów i elastyczności układu napędowego. Zaprojektowana od podstaw konstrukcja jest sztywniejsza i o 100 kg lżejsza od platformy pojazdu poprzedniej generacji, a rozstaw osi wydłużono nawet do 200 mm w zależności od modelu, aby uzyskać optymalną pojemność ładunkową.

Aby uzyskać jak najniższe zużycie paliwa, opracowano nową konstrukcję nadwozia z wykorzystaniem wielu symulacji aerodynamicznych, co w połączeniu ze zmniejszoną powierzchnią czołową modelu pozwoliło uzyskać współczynnik CdA niższy nawet o 13 procent w porównaniu z modelem poprzedniej generacji.

Inauguracja modelu łączy się ze świetną ofertą finansową. Do raty od 1 395 PLN netto/mies. dla firm (20% wpłaty własnej, okres leasingu 4 lata) Ford dodaje w cenie super pakiet 4 lat ochronny z Ford Protect gwarancją i serwisem.

Zanim projektanci Forda zaczęli szkicować nowego Transita Custom, wewnętrzne laboratorium projektowe D-Ford poświęciło lata na konsultacje z klientami, wykorzystującymi ten model w firmach, aby zbadać ich potrzeby i zidentyfikować elementy gorzej oceniane, a także znaleźć innowacyjne rozwiązania, które pomogą podnieść efektywność roboczą samochodu.

W małych firmach kabiny furgonetek są codziennie wykorzystywane jako biura i stołówki, a nowa, odchylana kierownica (dostępna od 2024), która stanowi element pakietu Mobile Office, sprawia, że Transit Custom lepiej niż kiedykolwiek spełnia obie te potrzeby. Wieniec kierownicy obraca się do poziomu i może stać się ergonomiczną podstawą dla tabletów i laptopów, a także płaskim stolikiem, który zapewni wygodę podczas pisania i przerw na lunch.

Kierowcy firm kurierskich mogą zrobić do 200 przystanków dziennie i dostarczyć w tym czasie 500 przesyłek, przy czym każda paczka musi być dostarczona w limitowanym czasie. Projektanci Forda uzupełnili atrybuty auta o ergonomiczne elementy wyposażenia, służące zwiększeniu wygody kierowców, spędzających długie zmiany w kabinie. Nowa platforma zapewnia wygodną pozycję za kierownicą, typową dla samochodów osobowych, a płaska podłoga kabiny wraz z elektronicznym hamulcem postojowym i kierownicą ze spłaszczonym dolnym wieńcem typu “squircle”, ułatwiają swobodne przesiadanie się, w czym pomaga także dźwignia zmiany biegów, zamontowana w modelach z automatyczną przekładnią na kolumnie kierownicy.

Przy tak rewolucyjnym produkcie nagrody musiały się pojawić. Auto zdobyło tytuł International Van of the Year. Jury złożone z 25 dziennikarzy zajmujących się tematyką samochodów użytkowych uznało, że ten tytuł w roku 2024 należy się właśnie nowemu modelowi Transit Custom wyprodukowanemu przez Ford Pro. Ta nowa generacja samochodu dostawczego Forda Pro, utrzymującej pozycję lidera w swoim segmencie w Europie, trafiła do sprzedaży na początku tego roku, wprowadzając najszerszy wybór wariantów w historii oraz wyjątkowe, cyfrowe funkcje dostosowane do potrzeb klientów, jak modem 5G zapewniający superszybką łączność 4; aktualizacje oprogramowania dla ponad 30 modułów pojazdu; system automatyzacji powtarzalnych działań Delivery Assist, który może zaoszczędzić ponad 20 sekund na każdym postoju; pokładowy system Alexa; 5 odchylaną kierownicę i uniwersalne nadwozie MultiCab, które stanowi kontynuację wzorców efektywności samochodu, ustanowionych przez poprzednie generacje modelu.

Hans Schep, dyrektor generalny Ford Pro Europe, wyraził swoje zadowolenie słowami: „Jesteśmy bardzo dumni, że jury IVOTY przyznało tę prestiżową nagrodę nowemu Transitowi Custom(…). Każdy model jest bogato wyposażony w innowacje i w superszybką łączność ze środowiskiem oprogramowania Ford Pro, służącym do obsługi i kontroli czasu pracy samochodu w firmie, ładowania i zwiększania jego efektywności, co pomaga rozwijać się firmom naszych klientów.”

Transit Custom to prawdziwy leader wśród jednotonowych samochodów dostawczych. Zdobył ten tytuł już po raz piąty. Zaczęło się w 2001 i potem w 2007 roku od modeli, które wówczas były bardzo wszechstronne. Wkrótce po wprowadzeniu na rynek, samodzielny jednotonowy wariant nowej generacji – Transit Custom – zapewnił sobie tytuły w 2013, w 2020 i teraz w 2024 roku.

Jarlath Sweeney, przewodniczący International Van of the Year, nazwał to wprost: „Cóż, to jest «przybicie piątki» dla Forda Transita za zdobycie nagrody International Van of the Year 2024”.        

Transit Custom był najlepiej sprzedającym się jednotonowym samochodem dostawczym w Europie w ubiegłym roku, a także najlepiej sprzedającym się brytyjskim samochodem użytkowym w latach 2021 i 2022. Nowy model jest produkowany w najnowocześniejszym zakładzie montażowym Ford Otosan w Yeniköy w Turcji. 

Otwór bocznych drzwi ładunkowych, o parametrach nie mających sobie równych w tej klasie pojazdów, ułatwia załadunek, a nowy stopień wejściowy sprawia, że wchodzenie do wnętrza jest łatwiejsze. Opcjonalne, elektrycznie sterowane przesuwne drzwi boczne, wyposażone w funkcję bezdotykowej obsługi, ułatwiają załadunek paczek lub sprzętu. Przeanalizowano kwestie związane z rozmieszczeniem komponentów zawieszenia i nadwozia, dzięki czemu uzyskano obniżenie podłogi przestrzeni ładunkowej w porównaniu z poprzednim modelem, co ułatwia załadunek i dostęp do kabiny.

Klienci mogą wybrać Transita Customa z najnowszą generacją silników wysokoprężnych Ford EcoBlue o mocach 110 KM, 136 KM, 150 KM lub 170 KM, które mogą wykazać się lepszą oszczędnością paliwa i emisją CO2 niższą o prawie sześć procent w porównaniu z poprzednim modelem. Standardem jest sześciobiegowa manualna skrzynia biegów, opcjonalnie można jednak wybrać nową, zaawansowaną, zwiększającą wydajność ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów, dzięki której dopuszczalna masa przyczepy sięga 2800 kg. Przekładnia występuje w ofercie z silnikami o mocy 136 KM i 170 KM.

Fakty mówią za siebie. Branża TSL ma w zasięgu dostępne narzędzie mogące zadowolić wszystkie poziomy funkcjonowania firm sektora: Operatora kierowcę, Zarząd Operacyjny, CFO oraz last but not least: CEO.

Przypisy