![]()
Elektryfikacja przyspiesza
Rynek aut elektrycznych rozwija się w dynamicznym tempie. W pierwszej połowie bieżącego roku w Europie do klientów trafiło ponad 457 tysięcy samochodów bez emisyjnych (dane ACEA), co przełożyło się na 10-procentowy udział w motoryzacyjnym rynku na Starym Kontynencie.
W tym samym okresie w Polsce nabywców znalazły 12 207 pojazdy osobowe z napędem elektrycznym. Jeśli zestawimy te wyniki z analogicznym okresem 2021 roku, notujemy wzrost rzędu 45 procent. Ich liczba w naszym kraju zbliża się do 50 tysięcy. Prognozy są optymistyczne, tym bardziej że uregulowania prawne UE sprzyjają temu.
![]()
Wraz z rosnącym zainteresowaniem i oczekiwaniami klientów, intensywnie rozwija się potrzebna infrastruktura. Według danych PSPA, pod koniec maja bieżącego roku funkcjonowało w Polsce 2232 ogólnodostępnych stacji ładowania. Niemal 30 procent z nich to szybkie ładowarki prądu stałego DC.
Najszybsze z nich transferują już 350 kW. Nie musimy się też martwić o zagraniczne podróże. Liczba punktów w Europie wynosi około 200 tysięcy.
![]()
Debiut w Europie
Maxus jest częścią państwowego giganta SAIC Motor z siedzibą w Szanghaju. SAIC Motor swoją działalność rozpoczął w 1958 i od tego momentu nieustannie pracuje nad udoskonalaniem produktów i wdrażaniu rozwiązań zapewniających komfort i bezpieczeństwo. Dzięki bogatemu doświadczeniu w opracowywaniu strategii rozwoju i rozszerzania dystrybucji, odegrali istotną rolę przy wprowadzaniu Volkswagena i GM na rynek chiński, dla których to koncernów do dziś są najważniejszym partnerem Państwa Środka. SAIC Motor pozostaje od 5 lat największym chińskim oraz jednym z największych na świecie koncernów motoryzacyjnych zlokalizowanych w Szanghaju, mieście skupiającym centra rozwoju technologii. SAIC Motor znajduje się na liście największych spółek świata, Fortune Global 500. Maxus pojawił się w Europie za sprawą norweskiego partnera RSA w 2018 roku. Skandynawowie w krótkim czasie zbudowali sieć liczącą 125 dealerów. Marka dostępna jest w Norwegii, Szwecji, Danii, Finlandii, Islandii, Grenlandii, na Wyspach Owczych, a od 2022 roku również w Polsce. Pozycja Maxusa rośnie błyskawicznie. W 2021 do klientów w Chinach trafiło 5,8 miliona samochodów a liczba wyeksportowanych pojazdów osiągnęła 679 tysięcy. Na rynku chińskim znajdziemy nie tylko rodzinne SUV-y i auta użytkowe, lecz również pickupy oraz MPV. W Polsce oferta obejmuje dwa pojazdy o charakterze dostawczym, średniej klasy SUV-a, minivana przewidzianego dla sześciu osób, pierwszego w Europie w pełni elektrycznego 5-osobowego pickupa, model Maxus eT90. Flagowym modelem jest natomiast model MIFA9 – siedmioosobowy samochód MPV klasy wyższej, jak również elektryczna ciężarówka 7,5 ton.
Maxus e-Deliver 3
![]()
e-Deliver 3 to samochód od podstaw opracowany przez inżynierów Maxusa. To także pierwszy na świecie samochód dostawczy, który od początku do końca został zaprojektowany jako pojazd elektryczny, a nie jest adaptacją istniejących konstrukcji pod napęd bezemisyjny. Dzięki temu udało się zaoszczędzić aż 200 kg na masie samego pojazdu, co pozwoliło uzyskać dużo większą ładowność. Występuje z przestrzenią ładunkową o pojemności 4,8 lub 6,3 m³ oraz ładownością do 930 kg, z możliwością holowania przyczepy o masie do 1025 kg.
![]()
Akumulator o mocy 50,23 kWh zapewnia zasięg do 238 km (WLTP mieszany). Do wyboru pozostają wersje o długości 455,5 lub 514,5 cm długości. Szerokość w obu przypadkach wynosi 178 cm. Rozstaw osi krótszej odmiany to 291, a dłuższej 328,5 cm. Czas uzupełniania energii akumulatora 50,2 kWh od 5 do 80 procent wynosi 45 minut (DC). Do dyspozycji mamy dwa tryby jazdy – normalny i ekologiczny. By odciążyć układ hamulcowy, możemy korzystać z efektywnej rekuperacji funkcjonującej na poziomie lekkim, średnim lub mocnym. Maksymalny zasięg w mieście wynosi do 342 kilometrów (WLTP). Maxus e-Deliver 3 jest jednym z najtańszych pojazdów w segmencie i jednocześnie łatwym w dopasowaniu do indywidualnych potrzeb.
![]()
Występuje nie tylko jako van, lecz również podwozia z kabiną, co umożliwia zastosowanie pożądanej zabudowy. Podstawowy wariant kosztuje 159 725 zł brutto. W ramach rządowego programu „Mój elektryk”, przedsiębiorcy mogą liczyć maksymalnie na 70 tysięcy złotych bonifikaty.
Maxus e-Deliver 9
![]()
Największy samochód użytkowy w gamie Maxus występuje w dwóch długościach – 554,5 i 594 cm a rozstaw osi wynosi 336,5 lub 376 cm. To jeden z najbardziej okazałych przedstawicieli segmentu. Tylne, podwójne drzwi otwierają się w zakresie 236 stopni, co w połączeniu z niskim progiem załadunku, ułatwi pakowanie towaru przy użyciu chociażby wózka widłowego. W zależności od wybranej specyfikacji, e-Deliver 9 zmieści 9,7, 11 lub 13 metrów sześciennych (do pięciu europalet). Maksymalna ładowność to 1200 kilogramów, a masa holowanej przyczepy z hamulcem najazdowym to 1,5 tony.
![]()
Do dyspozycji mamy trzy pojemności akumulatora – 51,5, 72 lub 88,55 kWh. Wszystkie warianty możemy ładować prądem zmiennym (AC) lub stałym (DC). Czas uzupełniania energii w dwóch pierwszych wersjach od 20 do 80 procent trwa 36, a w topowej specyfikacji 45 minut. Biorąc pod uwagę konkurencję, Maxus oferuje jeden z najlepszych wyników w kategorii zasięgu – do 353 kilometrów w mieście (WLTP). Zapewnia też komfortowe miejsce pracy kierowcy.
![]()
W kabinie znajdziemy wiele funkcjonalnych schowków i pojemników na drobiazgi lub butelki z wodą. Nie brakuje fizycznych przełączników zawiadujących kluczowymi funkcjami, a także dotykowego ekranu obsługującego multimedia i zdolnego przenieść z telefonu ulubione aplikacje poprzez Apple CarPlay i Android Auto. Maxus w standardzie ma sześć poduszek powietrznych, system monitorujący w trybie ciągłym martwe pole, a także układ ostrzegający przed kolizją, który w sytuacji podbramkowej uruchamia hamulce, by zminimalizować zagrożenie.
![]()
Ceny e-Deliver 9 zaczynają się od 303 578 zł brutto. Jeśli uwzględnimy rządowe wsparcie programu „Mój elektryk”, finalna cena zmaleje nawet do 233 578 zł. Podobnie jak w przypadku e-Deliver 3, tak i tu możemy zdecydować się na vana lub podwozie z kabiną. Producent oferuje gwarancję dla samochodów dostawczych trwającą przez 5 lat lub 100 tysięcy kilometrów. Akumulator wysokiego napięcia objęty jest 8-letnią ochroną z limitem kilometrów na poziomie 160 tysięcy.
Osobowe
![]()
Maxus, to również samochody osobowe. Sztandarowym modelem jest luksusowy van MIFA 9. Jego nowoczesne wnętrze jest wypełnione ekskluzywnymi detalami, najnowszą technologią i rozwiązaniami zapewniającymi rozrywkę podczas podróży.
![]()
W zależności od wersji może nim podróżować siedem bądź osiem osób w komfortowych warunkach dzięki fotelom, które oferują zarówno ogrzewanie, wentylację, masaż jak i podparcie nóg. Akumulator o pojemności 90 kWh zapewnia zasięg 440-595 km.
![]()
Kolejnym modelem jest rodzinny Euniq 5. Duży, komfortowy, wielozadaniowy samochód o dużym zasięgu, przeznaczony dla sześciu osób.
![]()
Łączy w sobie przestronne wnętrze, duży zasięg i napęd elektryczny. Samochód dysponuje zasięgiem 345-420 km, a czas jego ładowania przy podłączeniu DC od 30 do 80% liczony jest na ok. 35 minut.
W ofercie jest również Euniq 6.
![]()
To duży, elektryczny SUV, który doskonale sprawdzi się nie tylko w codziennej jeździe, ale i w długich podróżach.
![]()
Dzięki największemu w swojej klasie bagażnikowi o pojemności 754 litrów i bardzo bogatemu pakietowi wyposażenia w standardzie jest idealnym samochodem elektrycznym dla całej rodziny.
Modelem z pogranicza aut osobowych i użytkowych jest elektryczny pickup T90 EV.
![]()
Dzięki pięciu wygodnym miejscom dla kierowcy i pasażerów, bogatą listą wyposażenia oraz ładowności 1000 kg sprawdzi się doskonale jako samochód lifestylowy, rodzinny, czy też biznesowy.
![]()
Gdzie kupić?
RSA Polska nieustannie pracuje nad rozbudową sieci dealerskiej, która obecnie liczy już 20 przedstawicieli Maxusa w Polsce. Oficjalni partnerzy znajdują się między innymi w Warszawie, Trójmieście, Bielsku-Białej, Łodzi i Katowicach a z każdym miesiącem lista dealerów jest coraz dłuższa. W zakresie obsługi finansowej samochodów dla klientów i finansowania stocków dealerskich nawiązana została długoterminowa współpraca z Santander Consumer Bank.
![]()
e-Deliver 3 i 9 przeszły szereg wymagających testów i pomyślnie spisały się w przedsiębiorstwach logistycznych na terenie Polski. Do kluczowych parametrów należały wysoka ładowność oraz zasięg przekraczający 300 kilometrów eliminujący konieczność uzupełniania energii w ciągu dnia roboczego. Ponadto firmy dostarczające towary na terenie dużych aglomeracji doceniły możliwość poruszania się pasami dla autobusów oraz bezpłatnego parkowania. Doświadczenie w budowie aut elektrycznych i stosowanie najnowocześniejszych rozwiązań już znajduje odzwierciedlenie na rynku w postaci dynamicznie rosnącego zainteresowania ze strony klientów. Szczegółowe specyfikacje poszczególnych modeli oraz adresy punktów dealerskich dostępne są na stronie internetowej importera.