Jeszcze niedawno zarządzanie flotą przypominało pracę w rozproszonym labiryncie systemów: każdy program działał dobrze w swoim obszarze, ale razem tworzyły chaos, który zmuszał fleet managerów do żmudnego łączenia danych i ręcznej analizy w Excelu. Dziś coraz więcej profesjonalnych firm wybiera spójny, zintegrowany ekosystem ERP, który centralizuje wszystkie informacje – od kosztów eksploatacji po dane telematyczne – pozwalając zarządzać flotą w czasie rzeczywistym i w pełnym kontekście operacyjno-finansowym.
Dział: Zarządzanie flotą
Każda firma logistyczna staje przed trudną decyzją, gdy jej flota się starzeje i przestaje osiągać optymalną wydajność – wymienić pojazdy pojedynczo czy od razu zmodernizować całą flotę. Ponieważ samochody ciężarowe zazwyczaj wymagają wymiany co 5–7 lat, aby zachować opłacalność, a rosnący popyt powoduje konieczność rozbudowy floty, wyzwaniem jest nie tylko znalezienie, ale też zapewnienie wystarczającej liczby identycznych pojazdów, tak by utrzymać spójność operacyjną.
Tworzenie firmowej floty pojazdów od podstaw to przedsięwzięcie, które wymaga znacznie więcej niż tylko wyboru odpowiednich samochodów i ich zakupu. Jest to projekt wieloetapowy, który obejmuje zarówno decyzje strategiczne, jak i operacyjne. Fleet manager, który podejmuje się tego zadania, musi posiadać interdyscyplinarną wiedzę – od znajomości rynku motoryzacyjnego, przez umiejętność analizy kosztów, po świadomość ryzyk prawnych i logistycznych. Dobrze zaprojektowana flota nie tylko wspiera cele biznesowe firmy, ale również może znacząco wpłynąć na wizerunek marki, poziom satysfakcji pracowników i efektywność operacyjną.
Polska branża transportowa pozostaje najmocniejsza na kontynencie, ale w czasach kryzysu i rosnących kosztów utrzymanie rentowności staje się coraz trudniejsze. Na przedsiębiorców czeka wiele pułapek, których skutki mogą być zgubne nawet dla świetnie funkcjonującej firmy. Ich kumulacja wywołuje efekt domina, który kończy się upadłością lub bankructwem. Oto pięć największych błędów, które zagrażają firmom z branży TSL.
Ponad 11 mln złotych – fikcyjne faktury na tę kwotę w latach 2023–2024 wystawiła jedna ze świętokrzyskich firm transportowych. Skala procederu wykrytego przez Krajową Administrację Skarbową nie pozostawia wątpliwości, że problem oszustw w branży TSL jest nie tylko aktualny, ale też poważny. Podstawowym sposobem na zmniejszenie ryzyka współpracy jest weryfikacja kontrahentów jeszcze przed jej rozpoczęciem.