Europa jest najczęściej wybieranym partnerem handlowym przez polskie MŚP działające na rynkach międzynarodowych – dziewięć na dziesięć firm (93%) prowadzi wymianę handlową z krajami tego regionu. Wielu przedsiębiorców prowadzi handel również z bardziej odległymi rynkami – połowa z nich współpracuje ze Stanami Zjednoczonymi, a niemal jedna czwarta – z krajami regionu Azji i Pacyfiku (APAC).
Dział: Trendy i wyzwania na rynku
Europejski system transportowy stoi w obliczu bezprecedensowego wyzwania – braku zawodowych kierowców, co już teraz zakłóca łańcuchy dostaw na całym kontynencie. W 2024 r. w Unii Europejskiej pozostawało nieobsadzonych ponad 426 000 stanowisk kierowców samochodów ciężarowych, a ma się to niemal podwoić do 2028 r. Za tymi liczbami kryje się złożona kombinacja czynników – od zaostrzających się przepisów wizowych i coraz starszej siły roboczej po malejącą atrakcyjność zawodu wśród młodszych pokoleń. Jeśli branża i decydenci nie podejmą wspólnych działań, europejska gospodarka może spowolnić nie z powodu braku towarów, lecz ludzi, którzy mogliby je przewozić.
W branży TSL temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.
Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie zmaga się z poważnym kryzysem, który w 2024 r. doprowadził do utraty 54 000 miejsc pracy – najwięcej od czasu pandemii COVID-19. Jednocześnie, jak wynika z raportu MGBI, liczba postępowań restrukturyzacyjnych w tym czasie wzrosła do 141 (w odniesieniu do 133 w 2023 r.), co wskazuje na rosnącą tendencję przedsiębiorców do poszukiwania alternatywy dla upadłości.
Wzrasta liczba ofert przewozowych, bo firmy produkcyjne i dystrybutorzy coraz częściej szukają wolnych ciężarówek. Na rynku transportowym brakuje bowiem powierzchni ładunkowej, a małe i średnie przedsiębiorstwa ograniczają liczbę własnych flot. Załadowcy szukają więc pojazdów nie tylko na rynku kontraktowym, ale także spotowym. Trans.eu Group opublikował właśnie coroczny raport podsumowujący sytuację na rynku transportowym w UE.
Blisko dwie dekady w Europie, w Warszawie od 2024 r., a już wkrótce w kolejnych polskich miastach... Stref Czystego Transportu przybywa, a wraz z nimi mnożą się pytania o ich zasadność oraz wpływ na branżę transportową. Twórcy stref nie mają wątpliwości – restrykcje są konieczne, by ratować klimat. Dla przewoźników SCT to kolejny argument, by przyspieszyć ekologiczną transformację flot.
Wykonujący ten zawód mogą liczyć na spore i stale rosnące zarobki oraz stabilną pracę już od 21. roku życia. Mimo to kierowcy zawodowi nie garną się do pracy w branży TSL. W Polsce za kółkiem brakuje od 100 do 200 tys. osób, szczególnie najmłodszych. Kierowcy do 25. roku życia to zaledwie 4% ogółu. Czemu tak jest i jak to zmienić?