REKLAMA
ORLEN ma nie tylko sieć stacji, ale także własny tabor do transportu paliw oraz stały monitoring łańcucha dystrybucji. Jak ważne w spółce są transport i logistyka?
Transport i logistyka są kluczowymi elementami działalności Grupy ORLEN, zapewniającymi sprawną dystrybucję paliw i surowców. ORLEN dysponuje kilkunastoma terminalami paliw w Polsce, a część dostaw realizowana jest rurociągami, w tym dwoma dalekosiężnymi. W ten sposób transportujemy produkty z Płocka do Ostrowa Wielkopolskiego oraz Wrocławia. Magazynowanie natomiast odbywa się w tradycyjnych zbiornikach naziemnych i podziemnych. Część zapasów składowana jest w podziemnych kawernach solnych, zarządzanych przez IKS Solino. Transport kolejowy odgrywa istotną rolę w dostawach gotowych paliw i produktów petrochemicznych do zakładów w Płocku i Gdańsku. ORLEN Kolej posiada 181 lokomotyw oraz 5500 wagonów. W transporcie drogowym kluczową rolę odgrywa własna flota, co zapewnia elastyczność i szybkie reagowanie na zmiany w łańcuchu dostaw, w tym dostawy do stacji paliw. ORLEN Transport dysponuje flotą 350 zestawów do transportu paliw i gazu. ORLEN jest także udziałowcem spółki Naftoport, która zapewnia import i eksport ropy naftowej oraz paliw gotowych, a spółki w grupie ORLEN, takie jak ORLEN Unipetrol Doprava i Petrotrans, dodatkowo wspierają logistykę, posiadając odpowiednie zasoby transportowe. Te aktywa i współpraca z innymi operatorami zapewniają bezpieczeństwo dostaw zarówno surowców, jak i paliw gotowych na stacje paliw.
Od kilku lat rosną przeładunki w polskich portach. Czy te wzrosty przekładają się na sprzedaż paliwa w portach?
ORLEN obsługuje obecnie wszystkie morskie porty w Polsce, dostarczając paliwa bunkrowe za pomocą autocystern. Choć w ostatnich latach wzrastają przeładunki w polskich portach, nie oznacza to automatycznie większej liczby statków zawijających do naszych portów. W rzeczywistości zmienia się raczej wielkość jednostek – większe statki, które zawijają do portów, często mają większe zbiorniki bunkrowe i mogą odbywać dłuższe rejsy. Tego rodzaju jednostki mają również większą elastyczność w zaopatrywaniu się w paliwa bunkrowe, korzystając z różnych konkurencyjnych portów na trasie. W związku z tym wzrost przeładunków nie zawsze przekłada się na wzrost sprzedaży paliw w portach.
Polska jest europejskim potentatem w transporcie samochodowym ładunków z prawie 20-proc. udziałem w rynku. Jak jest to ważny klient dla ORLENU?
Firmy transportowe to dla ORLENU kluczowi klienci, dlatego zapewniamy im wsparcie na najwyższym poziomie, oferując personalizowane programy rabatowe FLOTA oraz program lojalnościowy VITAY, który pozwala na zbieranie punktów za paliwa i zakupy na stacjach. Sieć stacji ORLEN została zaprojektowana z myślą o kompleksowej obsłudze tego sektora. Kierowcy mogą liczyć na wysokiej jakości paliwa, a także skorzystać z oferty gastronomicznej, pryszniców oraz komfortowych parkingów. Dodatkowo ORLEN dostarcza oleje silnikowe i przekładniowe, smary oraz inne produkty, które zapewniają niezawodną pracę pojazdów ciężarowych i wspierają efektywność operacyjną firm transportowych.
Polska ma coraz gęstszą sieć autostrad i dróg szybkiego ruchu. Czy wraz z nimi zwiększa się liczba stacji ORLENU?
ORLEN jest liderem na polskim rynku pod względem liczby stacji paliw, co stanowi duże wyzwanie w kontekście dalszego rozwoju sieci. Firma osiągnęła swój strategiczny cel, jakim było posiadanie 3,5 tys. stacji, i obecnie koncentruje się na optymalizacji działalności. W tym kontekście istotne są zmiany w układzie dróg krajowych oraz w zabudowie miast, które wpływają na lokalizację nowych punktów sprzedaży. Dodatkowo przejęte w ostatnich latach stacje są sukcesywnie dostosowywane do wyższych standardów, które stanowią wizytówkę marki ORLEN. Warto zaznaczyć, że sieć stacji ORLEN jest systematycznie rozbudowywana, także wzdłuż nowych odcinków autostrad i dróg ekspresowych, co umożliwia lepszą dostępność do paliw w całym kraju. Nie wykluczamy dalszych akwizycji i na bieżąco monitorujemy interesujące nas rynki. Decyzje o nowych inwestycjach podejmowane są na podstawie potencjalnych korzyści, jakie mogą przynieść tego typu transakcje.
Gdzie polskie ciężarówki mogą korzystać z zagranicznych stacji ORLEN?
Większość stacji sieci ORLEN za granicą oferuje usługi dostosowane do potrzeb kierowców ciężarówek, w tym odpowiednie parkingi, punkty gastronomiczne oraz udogodnienia takie jak prysznice. Sieć Grupy ORLEN liczyła w 2024 r. 3517 stacji paliw. Największy udział w sieci ORLEN miały stacje w Polsce (1941), kolejno w Niemczech (605), Czechach (439), Austrii (266), na Węgrzech (139), Słowacji (97) i na Litwie (30). Aby znaleźć najbliższą stację ORLEN za granicą, można skorzystać z interaktywnej mapy dostępnej na naszej stronie internetowej.
Czy lojalnościowe karty paliwowe z promocyjnymi cenami to najważniejsza zachęta dla klientów ORLENU?
Lojalnościowe karty paliwowe z promocyjnymi cenami są dużą zachętą przede wszystkim dla klientów biznesowych, którzy korzystają z programów flotowych ORLENU. Program FLOTA dla firm z sektora prywatnego i publicznego, zapewnia dostęp do największej w Polsce sieci stacji paliw (ponad 1900 placówek). Oferuje on rozwiązania dostosowane do potrzeb przedsiębiorstw, umożliwiające optymalizację kosztów paliwa. Karty lojalnościowe, takie jak BIZNESTANK czy Karta Dużej Rodziny, stanowią istotny element tego programu, zapewniając dodatkowe korzyści dla użytkowników flot. Klienci równie chętnie korzystają z aplikacji VITAY. W 2024 r. letnia akcja promocyjna przyniosła 10 mln transakcji oraz 665 tys. pobrań aplikacji VITAY. Dzięki niej klienci mogą korzystać z atrakcyjnych promocji, rabatów oraz zbierać punkty za zakupy. Aplikacja umożliwia także obsługę kart lojalnościowych, takich jak BIZNESTANK czy Karta Dużej Rodziny, oraz płatności za paliwo i myjnię za pomocą ORLEN Pay, co zapewnia wygodę i szybkość transakcji. W perspektywie rozwoju ORLEN planuje dalszą integrację platformy VITAY, której celem jest objęcie czterech obszarów: elektromobilności, convenience, sprzedaży detalicznej paliw oraz oferty energetycznej i gazowej. Do 2035 r. platforma ma stać się kluczowym elementem strategii firmy, a liczba jej użytkowników ma wzrosnąć z obecnych 5 mln do 10 mln w 2025 r.
Czy ORLEN stawia również na rozwój oferty pozapaliwowej?
Sieć naszych stacji paliw wzbogaca swoją ofertę gastronomiczną, wprowadzając sezonowe propozycje, w tym opcje wegetariańskie. Ponadto niemal 65% stacji paliw ORLEN w Polsce posiada rozwiniętą ofertę gastronomiczną w formacie Stop.Cafe 2.0 – liczba tych stacji wynosi już blisko 1300 obiektów. Firma sukcesywnie modernizuje kolejne placówki, aby zapewnić klientom jeszcze większą wygodę i różnorodność usług.
Polski i europejski transport samochodowy, w tym towarowy, zmierza ku pełnej elektromobilności. Jak do tego przygotowuje się ORLEN?
ORLEN intensywnie przygotowuje się do transformacji rynku transportowego w kierunku elektromobilności. Koncern planuje, że do 2035 r. w Polsce zainstaluje ok. 6 tys. ultraszybkich ładowarek, co pozwoli zagospodarować jedną trzecią udziału w krajowym rynku ładowania pojazdów elektrycznych. Ponadto, ORLEN zamierza zainwestować w 2,5 tys. punktów ładowania za granicą. Ładowarki będą instalowane nie tylko na istniejących stacjach, ale także w nowych lokalizacjach, gdzie rośnie zapotrzebowanie na tego typu usługi. Sieć ORLEN Charge już teraz liczy 550 stacji ładowania, a do 2025 r. planowane jest uruchomienie kilkunastu hubów ładowania. Te superszybkie stacje, zdolne obsłużyć 8–10 pojazdów jednocześnie, będą zlokalizowane przy głównych trasach tranzytowych, co wpłynie na dostępność punktów ładowania podczas długodystansowych podróży. W latach 2026–2027 planowane jest uruchomienie kolejnych kilkudziesięciu hubów wzdłuż sieci TEN-T, zgodnych z przepisami AFIR. Rozwój infrastruktury ładowania stanowi kluczowy element strategii ORLEN, która stawia na dynamiczny rozwój paliw alternatywnych, odpowiadając na rosnące potrzeby elektromobilności w Polsce i Europie.
W sierpniu br. w Szczecinie ORLEN odda do użytku Terminal Gazu Płynnego, którego najważniejszą częścią będzie produkcja wodoru. Czy wodór to dla Grupy ORLEN paliwo przyszłości?
Terminal Gazu Płynnego w Szczecinie, który ORLEN odda do użytku w tym roku, służy do przeładunku i magazynowania gazu płynnego (LPG), a nie do produkcji wodoru. Jego rozbudowa ma na celu zwiększenie zdolności importowych drogą morską oraz poprawę możliwości magazynowania LPG. Wodór stanowi istotny element strategii Grupy ORLEN. Koncern realizuje projekt „Clean Cities – Hydrogen Mobility in Poland”, dofinansowany z funduszy unijnych, który obejmuje budowę stacji wodorowych w Polsce. W czerwcu 2024 r. ORLEN uruchomił pierwszą całodobową i ogólnodostępną stację tankowania wodoru w Poznaniu, a w grudniu kolejną w Katowicach. Ponadto ORLEN posiada dwie ogólnodostępne stacje wodorowe w Czechach i jedną w Niemczech. Do 2030 r. ORLEN planuje rozbudowę sieci stacji tankowania wodoru w Polsce i za granicą, a także zwiększenie produkcji wodoru w ramach swoich instalacji, by wspierać rozwój transportu niskoemisyjnego. Wodór ma duży potencjał, by stać się jednym z kluczowych paliw o istotnej roli w dekarbonizacji przemysłu i transportu, ale także w przyszłości jako nośnik energii.
Polscy kierowcy narzekają na ceny paliw płynnych. Czy słusznie?
Ceny paliw, nie tylko w Polsce, ale i na świecie, są pochodną cen hurtowych, które kształtowane są przez niezależne czynniki makroekonomiczne, takie jak giełdowe notowania gotowych produktów paliwowych i relacje kursów walut. Na poziom cen paliw w poszczególnych krajach wpływa m.in. wielkość rynku, otoczenie konkurencyjne, a także pozycja rynkowa. Ważną rolę odgrywają też programy lojalnościowe. Warto zauważyć, że ceny paliw w Polsce pozostają jednymi z najniższych w Unii Europejskiej. Zgodnie z danymi na e-petrol litr benzyny kosztuje średnio 6,15 zł i jest to czwarta najniższa cena w UE (po Bułgarii, Szwecji i Czechach). Z kolei za litr oleju napędowego kierowcy w Polsce płacą średnio 6,29 zł, co jest piątym najniższym wynikiem w Unii Europejskiej (dane na dzień 18 lutego).