DEKARBONIZACJA FLOTY – Logistyka odgrywa kluczową rolę w działalności Shell

Wywiad

– Shell dba o optymalizację tras dostaw oraz bezpieczeństwo transportu, inwestując w nowoczesne technologie monitorowania i zarządzania flotą cystern, dzięki temu zapewniamy nieprzerwaną dostępność paliw i wysoką jakość obsługi na swoich stacjach, co jest niezwykle istotne, biorąc pod uwagę fakt, że w ostatnich latach sektor energetyczny mierzył się z wieloma wyzwaniami spowodowanymi dynamicznymi zmianami w środowisku geopolitycznym i ekonomicznym – podkreśla w rozmowie z Januszem Mincewiczem Katarzyna Konowrocka, dyrektor ds. transformacji energetycznej Shell Polska.

REKLAMA

Shell jest w Polsce od 1992 r. Jaka jest dziś pozycja na polskim rynku paliw? Jakie plany inwestycyjne ma Shell na ten rok?
Shell systematycznie rozwija swoją sieć stacji paliw w Polsce. Obecnie firma posiada ponad 450 stacji, w tym ponad 380 stacji własnych i ponad 70 stacji partnerskich. Shell skupia się na rozwijaniu oferty w kluczowych i rentownych lokalizacjach – wiele z 13 nowopowstałych w 2024 r. stacji znajduje się przy głównych szlakach komunikacyjnych (Warszawa–Kraków, Warszawa–Suwałki, Szczecin–Wrocław) oraz w dużych aglomeracjach, takich jak Kraków, Gdańsk i Gliwice. Od lat koncentrujemy się na rozwoju segmentu paliw premium, rozwoju stacji LNG oraz rozbudowie infrastruktury dla pojazdów elektrycznych Shell Recharge. Shell angażuje się również w rozszerzanie swojej oferty pozapaliwowej, w tym konceptów gastronomicznych i usług dodatkowych na stacjach, a także w rozwój innowacyjnych rozwiązań w sektorze energetycznym. W 2025 r. skupiamy się na wyjątkowym wydarzeniu, jakim jest Shell Eco-marathon – innowacyjny konkurs prowadzony od 1985 r. Uczestnicy zawodów – zespoły ze szkół średnich oraz uczelni wyższych z całego świata – stają przed wyzwaniem zbudowania i przetestowania pojazdów jak najbardziej wydajnych pod względem energetycznym. Zwycięża drużyna, której pojazd może pokonać najdłuższy dystans na jak najmniejszej ilości paliwa. W dniach 10–16 czerwca 2025 r. odbędzie się jubileuszowa, 40. regionalna edycja Shell Eco-marathon dla Europy i Afryki. Polska pierwszy raz w historii będzie gościła utalentowanych studentów, którzy zaprezentują swoje energooszczędne pojazdy na torze Silesia Ring w Kamieniu Śląskim blisko Katowic. W konkursie weźmie udział ponad 130 zespołów z 25 krajów Europy i Afryki.

Zgodnie ze strategią Shell o transformacji w biznesie energetycznym w zakresie zerowej emisji netto do 2050 r. firma rozwija w Polsce rozwiązania nisko- i zeroemisyjne, jak np. LNG czy ładowarki dla pojazdów elektrycznych. Proszę je przybliżyć.
Inwestycje w transformację energetyczną są dla nas ważne, w latach 2023–2024 globalnie zainwestowaliśmy 8 mld USD w inicjatywy w zakresie rozwiązań niskoemisyjnych. Obejmują one ładowanie pojazdów elektrycznych, biopaliwa, odnawialną energię, wodór oraz wychwytywanie i składowanie dwutlenku węgla. Shell Recharge to nasza sieć stacji ładowania pojazdów elektrycznych, którą sukcesywnie rozbudowujemy, zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Na ten moment Shell Recharge dostępny jest w 10 lokalizacjach w Polsce, oferując 12 ładowarek z 24 punktami ładowania o mocy od 100 do 200 kW, a docelowo 360 kW. Dodatkowo pracujemy nad planem uruchomienia 75 ultraszybkich ładowarek ze 150 punktami ładowania do końca 2027 r., we współpracy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Oprócz rozbudowy sieci ładowarek, intensywnie rozwijamy infrastrukturę LNG – kluczowego paliwa transformacji energetycznej, które zyskuje na znaczeniu w transporcie ciężkim i morskim. Shell jest największym na świecie niezależnym producentem skroplonego gazu ziemnego, działającym na wszystkich etapach jego wydobycia i dystrybucji. W Polsce dysponujemy obecnie siedmioma stacjami LNG, które stanowią część europejskiego korytarza TEN-T, łączącego Hiszpanię z Polską. Nasza europejska sieć obejmuje ponad 60 własnych stacji LNG, a karta Shell LNG jest honorowana w ponad 150 lokalizacjach.

A co z ekologicznym biometanem?
W 2023 r. przejęliśmy duńską spółkę Nature Energy, największego europejskiego producenta biometanu, co daje nam dostęp do zaawansowanej technologii i fachowej wiedzy w zakresie budowy i eksploatacji biometanowni. Biometan jako ekologiczny odpowiednik gazu ziemnego jest pozyskiwany z procesów fermentacji odpadów organicznych, co czyni go zarówno czystszą alternatywą paliwową, jak i rozwiązaniem wspierającym gospodarkę obiegu zamkniętego. Polska, ze względu na dużą dostępność substratów, ma duży potencjał produkcji biometanu i ambicją Shell jest rozwijanie takich inwestycji na rynku lokalnym.

Jakie kroki podejmuje Shell, aby wspierać firmy w przechodzeniu na bardziej ekologiczne paliwa?
Coraz więcej firm szuka sposobów na dekarbonizację swojej floty i rozważa wykorzystanie paliw alternatywnych. Takim klientom oferujemy dwa rozwiązania – kartę hybrydową oraz Shell LNG Card. Ta pierwsza oznacza możliwość zarówno tankowania pojazdów tradycyjnych, jak i ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Elektromobilność flot z Shell to oszczędności na paliwie, pomoc w administracji i dostęp do największej liczby punktów ładowania. Zapewniamy dostęp do ponad 8000 punktów ładowania w Polsce oraz ponad 800 000 punktów ładowania w Europie, w tym do superszybkich ładowarek o mocy do 350 kW. Natomiast Shell LNG Card to rozwiązanie dla flot ciężarowych zasilanych skroplonym gazem ziemnym, które również przyczyniają się do redukcji emisji CO2. Nasza karta uprawnia do korzystania z sieci stacji Shell LNG. Tak jak wspomniałam wcześniej, w Polsce to 7 lokalizacji, a europejska sieć Shell to ok. 60 stacji własnych.

W firmach paliwowych ważna jest logistyka. Czy Shell Polska ma już optymalne rozwiązania w tym zakresie?
Logistyka odgrywa kluczową rolę w działalności Shell. Firma posiada rozbudowaną infrastrukturę magazynową oraz efektywnie zarządza transportem paliw. System dystrybucji paliw opiera się na sieci nowoczesnych baz paliwowych oraz współpracy z wykwalifikowanymi przewoźnikami, którzy dostarczają paliwo do stacji Shell na terenie całej Polski. Shell dba o optymalizację tras dostaw oraz bezpieczeństwo transportu, inwestując w nowoczesne technologie monitorowania i zarządzania flotą cystern. Dzięki temu firma zapewnia nieprzerwaną dostępność paliw i wysoką jakość obsługi na swoich stacjach, co jest niezwykle istotne, biorąc pod uwagę fakt, że sektor energetyczny mierzył się w ostatnich latach z wieloma wyzwaniami spowodowanymi dynamicznymi zmianami w środowisku geopolitycznym i ekonomicznym.

W jaki sposób Shell dostosowuje swoją ofertę do rosnących oczekiwań klientów biznesowych? Jakie korzyści dla flot transportowych daje korzystanie z Shell Card?
Klienci poszukujący karty paliwowej oczekują przede wszystkim wygodnego narzędzia, które pozwoli im oszczędzić czas, zmniejszyć koszty i będzie w pełni bezpieczne. W odpowiedzi na ich potrzeby w Shell stawiamy na kompleksowy rozwój naszej oferty. Szczególnie istotne, z perspektywy firm, są wsparcie w zarządzaniu flotą oraz kontrola wydatków. Wymagania menedżerów flot i kierowców rosną, dlatego karty paliwowe muszą oferować więcej niż tylko możliwość płatności za paliwo. Korzyści, jakie daje korzystanie z karty paliwowej Shell Card, to kontrola wydatków, zakup paliwa z odroczonym terminem płatności, rabaty dostosowane do indywidualnych szlaków transportowych, a także zbiorcza faktura oraz bezpieczeństwo transakcji. Z karty Shell można korzystać na niemal 1300 stacjach paliwowych w Polsce, a także na ponad 22 tys. stacji Shell w Europie oraz prawie 16 tys. stacji partnerskich.

Program lojalnościowy Shell ClubSmart oferuje atrakcyjne nagrody za punkty zebrane w trakcie zakupów i tankowania. Jaki ma wpływ na wielkość sprzedaży?
Program Shell ClubSmart od wielu lat cieszy się dużą popularnością wśród naszych klientów. Umożliwia on zbieranie punktów za tankowanie oraz zakupy na stacjach, które można wymieniać na nagrody, rabaty na paliwo oraz inne korzyści. Programy lojalnościowe z pewnością mają wpływ na zwiększoną lojalność klientów, a także zachęcają do częstszych wizyt na stacjach. Obecnie aktywna jest promocja związana ze współpracą Shell i Lidl Polska – w jej ramach użytkownicy aplikacji Lidl Plus mogą skorzystać z atrakcyjnych rabatów na pięć różnych rodzajów paliwa na stacjach Shell w całej Polsce. Kolejne oferty pojawią się wkrótce. Dzięki atrakcyjnym promocjom i ofertom specjalnym ClubSmart przyczynia się także do wzrostu sprzedaży produktów pozapaliwowych dostępnych na stacjach Shell.

Shell był pierwszą firmą w Polsce, która w 2000 r. zaoferowała klientom paliwa wzbogacane, sprzedawane pod marką Shell V-Power. Jak ta marka wpłynęła na rozszerzanie portfolio paliw wzbogacanych w Shell?
Wprowadzenie marki Shell V-Power to przełomowy krok w rozwoju oferty paliw premium Shell, który pozwolił na wprowadzenie kolejnych produktów, takich jak:

  • Shell V-Power 95,
  • Shell V-Power Diesel,
  • Shell V-Power Racing.
     

Paliwa Shell V-Power, dzięki zaawansowanej formule, skutecznie czyszczą do 100% kluczowe części silnika, przywracając jego pełną wydajność. Udoskonalona benzyna Shell V-Power zawiera trzykrotnie więcej cząsteczek czyszczących i ochronnych w porównaniu do standardowego paliwa Shell FuelSave 95. Dodatkowo specjalne molekuły redukujące tarcie wspierają pracę najważniejszych elementów silnika, zapewniając ich optymalną ochronę. Shell V-Power Racing wyróżnia się najwyższą liczbą oktanową na polskim rynku – minimum 100 oktanów. W pojazdach z możliwością regulacji momentu zapłonu wyższa liczba oktanowa pozwala na efektywniejsze wykorzystanie energii ze spalania paliwa, co może przełożyć się na większą moc i lepszą wydajność silnika. Z kolei Shell V-Power Diesel to paliwo wzbogacone o 60% większą liczbę molekuł czyszczących i ochronnych w porównaniu do standardowego Shell FuelSave Diesel, co wspiera czystość i sprawność układu paliwowego. Dzięki tym innowacjom Shell umocnił swoją pozycję jako lidera w segmencie paliw premium i stale rozwija swoje produkty, aby zapewnić maksymalną efektywność silników.

Przypisy