Continental to znana na świecie marka oponiarska. Jakie były początki firmy?
Firma Continental powstała w 1871 r. w Hanowerze, w Niemczech. W swoich początkach specjalizowała się w produkcji wyrobów gumowych, takich jak opony do rowerów i powozów, a także tkanin powlekanych gumą. Z czasem skupiła się na rozwoju technologii oponiarskich, stając się pionierem w tej dziedzinie, m.in. produkując pierwsze na świecie opony mające bieżnik. Dzisiaj Continental należy do światowych liderów przemysłu technologicznego, a na oponach Continental wyjeżdża z fabryki średnio co trzeci wyprodukowany w Europie samochód.
Od kiedy jest na polskim rynku oponiarskim?
W Polsce Continental obecny jest od 1996 r. Firma z centralą w Warszawie zatrudnia ponad 100 osób i działa w obszarze sprzedaży oraz serwisu, oferując swoje produkty w sieciach dystrybucyjnych i współpracując z lokalnymi partnerami. Oprócz samych opon Continental oferuje również inteligentne rozwiązania technologiczne, m.in. dla transportu drogowego.
W ostatnich latach Polska stała się liderem na europejskim rynku transportowym, mamy w nim 20-proc. udział. Jak to się przełożyło na zapotrzebowanie na opony?
Dynamiczny rozwój infrastruktury drogowej w Polsce, w tym intensywna rozbudowa sieci autostrad i dróg ekspresowych, znacząco wpłynął na zmianę charakterystyki zapotrzebowania na opony. Dotychczas wśród flot transportowych dominowały opony przeznaczone do transportu regionalnego, z uwagi na znaczącą rolę dróg krajowych w przewozach. Obecnie przewoźnicy już coraz częściej inwestują w opony autostradowe, które są bardziej wytrzymałe, zapewniają niższe opory toczenia oraz lepszą efektywność paliwową podczas długich tras. Taka zmiana wynika nie tylko z rozwoju sieci dróg, ale także z rosnącej potrzeby optymalizacji kosztów oraz zwiększenia konkurencyjności polskich firm transportowych na rynkach międzynarodowych. W odpowiedzi na te potrzeby Continental dostosowuje swoją ofertę, wprowadzając nowoczesne opony, które łączą trwałość z wysoką wydajnością na autostradach, wspierając tym samym rozwój sektora transportowego w Polsce.
Jak obecne trendy w transporcie drogowym w Europie wpływają na rynek opon ciężarowych?
W transporcie drogowym widzimy pierwsze oznaki ożywienia. W ruchu międzynarodowym w Europie Zachodniej i w krajach Beneluksu obserwujemy szybki wzrost aktywności transportowej. Tego wzrostu nie widać niestety u naszego zachodniego sąsiada, co przekłada się na wolniejsze i późniejsze odbicie w Polsce. Długi okres obniżonego popytu i presji kosztów kierował niektórych w stronę najtańszych rozwiązań, jednak długofalowo to rozwiązania pozwalające osiągać najlepsze parametry oporów toczenia i przebiegu wygrywają w kategorii najniższego całkowitego kosztu transportu.
Operatorzy flot transportowych nieustannie szukają oszczędności oraz sposobów na optymalizację kosztową. W jaki sposób skorzystać mogą pod tym względem na wyborze opon Continental?
Opony ciężarowe Continental, zgodnie z podejściem LODC, czyli Lowest Overall Driving Costs (Najniższe Całkowite Koszty Jazdy), tworzone są z myślą o minimalizacji kosztów operacyjnych floty. Przykładem może być ogumienie z najnowszej linii Eco Gen 5, które zostało zaprojektowane tak, aby dzięki zoptymalizowanym oporom toczenia oraz wyższym przebiegom maksymalizować efektywność paliwową ciężarówek, co bezpośrednio przekłada się także na zmniejszenie emisji CO2.
Jakie mogą być wymierne korzyści?
Szacujemy, że w przypadku floty 100 pojazdów, która pokonuje rocznie ok. 80 tys. km, możliwe są oszczędności na poziomie 69 tys. euro oraz 120 t CO2 rocznie. Jest to zauważalna różnica dla operatorów flot pod kątem kosztowym, a redukcja emisji może okazać się pomocna w dostosowaniu się do najnowszych unijnych przepisów związanych z kwestiami zrównoważonego rozwoju.
Proszę wyjaśnić, na czym polega podejście LODC i jakie korzyści daje klientom?
Za pojęciem „Lowest Overall Driving Costs” kryje się nasza koncepcja wspierania klientów flotowych w obniżaniu kosztów związanych z oponami. Aby to osiągnąć, wykorzystujemy nasze doświadczenie w zakresie opon, ich serwisu, cyfryzacji, analizy danych i mapowania procesów. Kluczowe kwestie to z pewnością optymalny dobór opon, maksymalizacja okresu ich sprawności oraz zwiększenie wydajności paliwowej. W osiągnięciu tych rezultatów pomaga m.in. ContiConnect, czyli nasz cyfrowy system zarządzania oponami. Czujniki zamontowane wewnątrz opon mierzą ich kondycję, w tym przebieg, temperaturę oraz ciśnienie. Dane te można monitorować 24 godziny na dobę za pośrednictwem dowolnego urządzenia. Pozwala to menedżerom flot na bieżącą kontrolę stanu ogumienia, minimalizując tym samym ryzyko uszkodzenia opon, dzięki czemu uniknąć można dodatkowych kosztów związanych z ich serwisem. Prawidłowe ciśnienie w oponach to również niższe zużycie paliwa, co także ma wpływ na oszczędności.
Continental aktywnie działa w obszarze bieżnikowania opon. Jakie są z tego korzyści?
Korzyści są bardzo duże, bo bieżnikowanie pozwala na ponowne wykorzystanie i wydłużenie żywotności ogumienia. Bieżnikujemy opony już od ponad 120 lat, a wyspecjalizowany w tym zakresie zakład ContiLifeCycle w Hanowerze od początku swojej działalności w 2013 r. poddał procesowi bieżnikowania już ponad 900 000 opon.
Continental ma w Polsce własną sieć warsztatów BestDrive. W jakim zakresie zajmują się one obsługą samochodów ciężarowych?
Sieć warsztatów BestDrive w Polsce nieustannie się rozwija. Obecnie obejmuje ona 63 lokalizacje na terenie całego kraju, z czego ponad 20 przystosowanych jest również do obsługi pojazdów ciężarowych oraz autobusów. W naszych warsztatach, oprócz standardowych usług sprzedażowych i serwisowych, klient może uzyskać także profesjonalne porady dotyczące wyboru opon dla swojej floty oraz rozwiązań, które zwiększą jej wydajność. To też stanowi część naszej koncepcji LODC.
Czy Continental działa również w obszarze opon do transportu pasażerskiego?
Oczywiście – Continental to nie tylko opony do samochodów osobowych oraz ciężarowych, ale również autobusów. Transport miejski nieustannie się rozwija, szczególnie pod kątem zrównoważonego rozwoju. Europejskie miasta robią wiele w celu ograniczenia emisji CO2, a elektryfikacja autobusów miejskich, zwłaszcza na Starym Kontynencie, zyskuje coraz większą popularność. Naszą odpowiedzią na ten postępujący trend jest najnowsza opona Conti Urban NXT, zawierająca aż 59% materiałów odnawialnych, pochodzących z recyklingu i mających certyfikat bilansu masy ISCC Plus. Ta zaprezentowana niedawno opona, która wejdzie na rynek w 2025 r., wyróżnia się obniżonym oporem toczenia o 25% w porównaniu do modelu Conti Urban HA3. Dla pojazdów z silnikami spalinowymi oznacza to mniejsze zużycie paliwa oraz emisje CO2, a dla elektrycznych zwiększenie zasięgu nawet o 15%. Dodatkowo Conti Urban NXT zapewnia o 15% wyższy do uzyskania przebieg, co przekłada się na rzadszą wymianę opon, zmniejszając w ten sposób ilość odpadów. Opona ta jest także bardziej odporna na uszkodzenia, takie jak przecięcia czy pęknięcia, co jest szczególnie ważne w nieprzewidywalnym, miejskim środowisku użytkowania. Wszystkie te cechy przekładają się na dłuższe życie opon, a co za tym idzie – rzadszą konieczność ich wymiany. Wspieramy tym samym bardziej ekologiczny i efektywny transport, co wpisuje się w nasze dążenie do osiągnięcia neutralności klimatycznej.
Troska o klimat jest dla Continental ważnym aspektem. Czy zrównoważony rozwój już na dobre wpisał się w filozofię firmy?
Jako firma o globalnym zasięgu chcemy funkcjonować odpowiedzialnie i stanowić przykład dla całego biznesu, dlatego działania na rzecz zrównoważonego rozwoju stanowią jeden z głównych filarów naszej strategii. Naszym głównym celem jest wykorzystywanie ponad 40% materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu w oponach do 2030 r. i osiągnięcie pełnej neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 r. Chcemy też, aby najpóźniej do 2050 r. opony Continental były w całości wykonywane ze zrównoważonych materiałów. Niezwykle istotną rolę odgrywają tutaj surowce pochodzące z recyklingu, o czym wspominałem już, mówiąc o naszej nowej oponie autobusowej. Używamy tego typu materiałów, kiedy tylko jest to możliwe, ale jednocześnie ważne jest dla nas, aby ich jakość i właściwości pozostały na takim samym poziomie jak w przypadku surowców konwencjonalnych. Bezpieczeństwo również jest jednym z filarów naszej działalności i nie możemy pozwolić pod tym względem na jakiekolwiek kompromisy.
Jak ważny dla zrównoważonego rozwoju, ochrony środowiska jest recykling ogumienia?
Istotnym elementem tej strategii jest przekształcenie myślenia o oponach wycofanych z obiegu jako o „końcu ich życia” na koncepcję „końca ich użytkowania przez konsumenta”, co otwiera drzwi do nowych możliwości w zakresie recyklingu i ponownego wykorzystania materiałów. W Polsce jesteśmy na bardzo dobrej drodze, gdyż ze wszystkich odzyskiwanych opon wycofanych z rynku już blisko połowa trafia do recyklingu. Nasze szeroko zakrojone działania środowiskowe czynią Continental jedną z wiodących firm w zakresie ochrony klimatu. To nie puste słowa, bo magazyn „Time” umieścił Continental w zestawieniu 500 najbardziej zrównoważonych przedsiębiorstw na świecie. Continental uzyskał ocenę 61,39 na 100 możliwych punktów, zajmując 265. miejsce w rankingu.
W kategorii przemysłu motoryzacyjnego jesteśmy w pierwszej 10. Nie spoczywamy jednak na laurach i nadal będziemy rozwijać innowacyjne technologie dla dobra planety.
REKLAMA