Jak często wymieniać olej w motocyklu?

Aktualności Artykuł sponsorowany

Systematyczna wymiana oleju w motocyklu jest jedną z ważniejszych czynności umożliwiających prawidłową dbałość o wydajność, żywotność i ogólny stan techniczny pojazdu. Jak często go wymieniać i jaki olej do motocykla wybrać, by spełniał wymagania?

Skutki braku dbałości o olej mogą być dotkliwe i lepiej tej kwestii nie bagatelizować. Wymiana oleju w motocyklu wiąże się z wieloma pytaniami. Spróbujmy odpowiedzieć na najważniejsze z nich.

REKLAMA

Kiedy wymieniać olej w motocyklu?

To, jak szybko zużywają się oleje motocyklowe, a tym samym, z jaką częstotliwością należy je wymieniać, jest zależne od paru czynników. Najczęściej zaleca się wymianę co 3-5 tys. kilometrów albo w przedziale czasowym 6-12 miesięcy.

Równie istotny jest tutaj typ zastosowanego oleju. Olej do motocykla syntetyczny ma dłuższą żywotność niż oleje mineralne, tym samym okres między wymianami będzie nieco dłuższy.

Czas wymiany jest zależny także od rodzaju motocykla. Pojazdy sportowe, intensywnie eksploatowane i przy wyższych prędkościach mogą wymagać wymiany częściej. Przy jeździe w umiarkowanych warunkach wymiana oleju w motocyklu jest rzadsza. Nie bez znaczenia jest temperatura, w jakiej musi radzić sobie pojazd i jakie są warunki na drodze. Na krótszych i zakurzonych trasach zużycie oleju wzrasta. Najważniejsze jednak, by wczytać się w zalecenia producenta. Informacja o zalecanej częstotliwości wymiany powinna być widoczna na opakowaniu.

Wymiana oleju w motocyklu – przed sezonem czy po sezonie?

Obok pytania o to, jaki olej do motocykla wybrać, drugie, jakie pojawia się dość często, dotyczy tego, czy robić to przed czy po sezonie. Jak w wielu innych kwestiach, tak i tutaj oba rozwiązania mają swoje zalety. Olej do motocykla wymieniony przed sezonem pozwala przygotować pojazd do intensywnej eksploatacji. Silnik będzie miał dobre smarowanie, jest to też moment, w którym można zweryfikować, czy nie trzeba wymienić innych elementów w pojeździe.

Z kolei wymiana po sezonie pozwala pozbyć się ewentualnych zanieczyszczeń lub produktów spalania, jakie mogą przyczyniać się do wystąpienia korozji podczas miesięcy, kiedy motocykl będzie stał nieużywany. Tym samym zwiększa się żywotność silnika.

Skutki zbyt rzadkiej wymiany oleju w motocyklu

Zarówno dobór oleju do motocykla, jak i pilnowanie częstotliwości wymiany mają istotne znaczenie dla stanu technicznego pojazdu. Jeżeli jego właściciel to zbagatelizuje, musi się liczyć z wieloma konsekwencjami. Oto kilka najczęstszych:

- Szybsze zużycie silnika. Kwestia ta pojawiła się już kilkukrotnie. Stary olej ma mniejsze właściwości smarne, więc tarcie pomiędzy ruchomymi elementami silnika jest większe.

- Przegrzewanie się silnika. Jedną z funkcji oleju jest chłodzenie. Jeśli olej jest zużyty, zanieczyszczony lub jest go za mało, silnik może się przegrzewać, a to z kolei prowadzi do poważnych uszkodzeń.

- Korozja. Wspomnieliśmy o tym przy okazji wymiany oleju po sezonie. W oleju mogą być substancje sprzyjające korozji jak kwasy. Jeśli dojdzie do korozji w silniku, będzie do wymiany.

- Większe zużycie paliwa. Przy starym oleju większe są opory w silniku i zużycie paliwa też może się zwiększać. Tak samo zmniejszają się osiągi, a jazda traci swoją płynność.

Podsumowanie

Każdy, kto chce, by jego motocykl jeździł przez długi czas bez zarzutu i był w dobrym stanie technicznym, musi dbać o jego systematyczną konserwację. Wśród czynności, na które należy zwrócić szczególną uwagę, jest dobór oleju do motocykla i pilnowanie terminów wymiany.

Przypisy