Ford Transit – zaufany partner europejskich firm od 60 lat

Aktualności

Pierwszy Ford Transit zjechał z linii produkcyjnej w zakładzie Forda w Langley w Wielkiej Brytanii 9 sierpnia 1965 roku. Niewielu mogło wówczas przewidzieć wpływ, jaki nowy pojazd dostawczy będzie miał na rozwój firm i gospodarki w nadchodzących dziesięcioleciach.

Według raportu zleconego przez Ford Pro i opublikowanego przez Centre for Economics and Business Research (Cebr), gdyby europejskie przedsiębiorstwa korzystające z ciężarówek stanowiły jedno państwo, byłoby ono szóstym pod względem wysokości PKB krajem w Unii Europejskiej – plasując się wyżej, niż niektóre państwa członkowskie, w tym Austria, Irlandia, czy Szwecja. 1

REKLAMA

W 2025 roku, kiedy przypada sześćdziesięciolecie nieprzerwanej produkcji Transita, rodzina samochodów dostawczych, które czerpały z niego inspirację, odgrywa kluczową rolę we wzroście gospodarczym w całej Europie. Transit pozostaje zaufanym partnerem firm o różnej wielkości i charakterze – od lokalnych piekarń, pszczelarzy, po większe firmy kurierskie.

„W ciągu ostatnich 60 lat Transit stał się synonimem dobrze wykonanej pracy” - powiedział Hans Schep, dyrektor generalny Ford Pro w Europie. „Czasem jest bardzo widoczny, innym razem pracuje poza zasięgiem wzroku – od sześciu dekad Transit wspiera firmy i usługi, które utrzymują nasz świat w ruchu.”

Filar gospodarki

Cebr szacuje w raporcie «The Economics of Commercial Van Usage Across Europe 2024», że w 2023 roku firmy związane z eksploatacją samochodów dostawczych przyniosły około 1 biliona euro w obszarze UE i Wielkiej Brytanii.

Zgodnie z wyliczeniami, udział sektora korzystającego  z samochodów dostawczych wzrastał o 27,4% od roku 2017 i 6,5% od 2021 roku – to znacznie wyższe wyniki niż w wielu innych sektorach, których bilans nie jest związany z wykorzystania samochodów dostawczych.

W raporcie stwierdzono również, że działalność oparta na korzystaniu z samochodów dostawczych windowała całą gospodarkę UE w latach 2021-2023. Gdyby europejskie przedsiębiorstwa korzystające z samochodów dostawczych stanowiły oddzielne państwo UE, byłoby ono szóstym pod względem wysokości PKB krajem w Europie, po Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii i Holandii.

Małe przedsiębiorstwa, takie jak mobilne kawiarnie i kwiaciarnie, stanowią 99 procent firm w UE 2 i są siłą napędową wzrostu gospodarczego. Podobną rolę w osiągnięciu sukcesu Forda Pro jako wiodącego producenta pojazdów użytkowych w Europie w ciągu ostatnich 10 lat odegrała rodzina Transita. 3

Ford Pro oferuje teraz również zelektryfikowane warianty każdego z modeli dostawczych rodziny Transita, w tym E-Transita 4 – najlepiej sprzedający się w Europie dwutonowy samochód dostawczy z napędem elektrycznym, 3 i E-Transita Custom 5 – całkowicie elektryczną wersję najlepiej sprzedającego się jednotonowego samochodu dostawczego w Europie. 3

Nowa generacja Transitów podtrzymuje status zaufanego partnera przedsiębiorców, także w erze pojazdów elektrycznych, pomagając klientom w przekształceniu ich flot w taki sposób, aby mogli czerpać korzyści z niższych kosztów eksploatacji modeli elektrycznych. Raport Cebr wykazał, że małe firmy mogą zaoszczędzić 14 tys. euro na jednym pojeździe dostawczym w ciągu trzech lat, decydując się na wymianę samochodu spalinowego na elektryczny.

Wspieranie dużych i małych firm przez 60 lat

„Pralnie chemiczne potrzebują wysokich przestrzeni bagażowych na przewożone ubrania. Piekarze wymagają, aby wersje dostawcze z wysokim dachem pomieściły wiele półek na pieczywo. Ogrodnicy potrzebują wyjątkowo szerokich skrzyń. Cukiernicy potrzebują większych przestrzeni” – wynikało z reklam Transita z 1967 roku.

Transit pierwszej generacji został zaprojektowany, aby wspierać najróżniejsze przedsiębiorstwa, od niezależnych pracowni aranżacji krajobrazu po duże międzynarodowe korporacje, pomagać im pracować szybciej, wydajniej i w większym komforcie. Na przykład płaska podłoga ładunkowa oznaczała więcej miejsca i łatwiejszy załadunek, a zamontowany z przodu silnik zapewniał lepsze wrażenia z jazdy, typowe dla modeli osobowych.

Klienci Transita od samego początku mogli również liczyć na rozległą sieć dealerską Forda. Podczas pierwszych trzech miesięcy produkcji modelu Transit skupiono się na budowie samochodów dostawczych z krótkim rozstawem osi, ale wkrótce potem pojawiły się wszechstronne wersje z długim rozstawem osi, podwoziem z kabiną, minibusy i kombi, które można było wykorzystać do różnych zastosowań – zgodnie z dzisiejszą ofertą Ford Pro.

Do 1966 r. dużymi flotami Transitów dysponowały siły policyjne, przedsiębiorstwa kolejowe i gazowe, a nawet wojsko. Dział Special Vehicle Operations Forda może szybko odpowiedzieć na prośby o niszowe konwersje, przeznaczone do specjalnych zadań.

Obecnie, w 2025 roku, zespół Ford Pro Special Vehicles wykorzystuje własną wiedzę inżynieryjną, aby tworzyć zaawansowane technicznie komponenty, dodatkowe systemy zasilania oraz cyfrowe rozwiązania, pozwalające na integrację systemów innych producentów z ekranami dotykowymi w pojazdach flotowych, takich jak AA i London Ambulance Service w Wielkiej Brytanii.

Każdy z modeli rodziny Transita najnowszej generacji jest przygotowany do współpracy z pakietem skomunikowanego środowiska Ford Pro, z rozwiązaniami usprawniającymi ładowanie i serwisowanie, które pomagają właścicielom utrzymać sprawność ich samochodów dostawczych i efektywnie pracować.

Dane przesyłane są w czasie rzeczywistym do skomunikowanego systemu FORDLiive, a także do oprogramowania Ford Pro Telematics, które przekształca informacje uzyskiwane bezpośrednio z Transitów w sugestie i alerty, które mogą uprościć zarządzanie flotą w firmach takich jak Daecher von Hunold w Niemczech.

„Każdy Transit kryje w sobie sześć dekad wiedzy, a każda nowa generacja powstaje w oparciu o opinie i doświadczenia naszych klientów” – powiedział Schep.  „Cyfrowe rozwiązania Ford Pro oznaczają, że nasza gamą Transitów może ewoluować szybciej niż kiedykolwiek, by lepiej służyć klientom i podążać w przyszłość jako lider w dziedzinie efektywności”.

# # #

1 Raport Centre for Economics and Business Research z maja 2024 r., szacujący aktywność gospodarczą w branżach zależnych od samochodów dostawczych na pięciu rynkach krajowych plus UE. Raport powstał na zlecenie H+K Strategies i Ford Motor Company.

2 Komisja Europejska

3 Na podstawie danych o sprzedaży S&P Global Mobility. Austria, Belgia, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Szwajcaria, Szwecja, Węgry, Wielka Brytania, Włochy.

4 Zasięg do 402 km przy w pełni naładowanym akumulatorze E-Transita z opcją rozszerzonego zasięgu. Szacowany dystans według Ogólnoświatowej Zharmonizowanej Procedury Testów Pojazdów Lekkich (WLTP). Przedstawione dane służą do celów porównawczych i powinny być zestawiane wyłącznie z danymi dotyczącymi innych pojazdów testowanych zgodnie z tymi samymi procedurami technicznymi. Rzeczywisty zasięg pojazdu może różnić się od deklarowanego w zależności od wielu czynników (warunków pogodowych, stylu jazdy, profilu trasy, stanu technicznego pojazdu i wieku oraz kondycji akumulatora litowo-jonowego).

5 Zasięg do 337 km przy w pełni naładowanym akumulatorze E-Transita Customa. Szacowany dystans według Ogólnoświatowej Zharmonizowanej Procedury Testów Pojazdów Lekkich (WLTP). Przedstawione dane służą do celów porównawczych i powinny być zestawiane wyłącznie z danymi dotyczącymi innych pojazdów testowanych zgodnie z tymi samymi procedurami technicznymi. Rzeczywisty zasięg pojazdu może różnić się od deklarowanego w zależności od wielu czynników (warunków pogodowych, stylu jazdy, profilu trasy, stanu technicznego pojazdu i wieku oraz kondycji akumulatora litowo-jonowego).

Przypisy