Niewidoczna siła napędzająca transport. Rynek naczep w obliczu zmian – nadzieja po latach spadków

Rynek

Kondycja branży hydrauliki siłowej jest nierozerwalnie związana z sytuacją na rynku sprzedaży naczep i przyczep. Ostatnie lata były dla tego sektora w Polsce okresem dużych wahań. Po rekordowych latach 2021–2022, kiedy rejestrowano około 46 tys. nowych pojazdów, nadszedł czas wyraźnego spowolnienia.

Kulminacja spadków nastąpiła w 2024 r., kiedy to rynek skurczył się aż o 30% w stosunku do poprzedniego roku, a liczba rejestracji spadła do zaledwie 27 393 sztuk. Ten gwałtowny spadek był najmocniej odczuwalny w dominującym segmencie naczep ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton, używanych głównie w transporcie dalekobieżnym. Liczba ich rejestracji spadła z blisko 35 tys. w 2021 r. do zaledwie 20 tys. w 2024 r. Warto jednak zaznaczyć, że nie wszystkie segmenty ucierpiały w równym stopniu. Niszowe rynki, takie jak naczepy specjalne, rolnicze czy właśnie te z ruchomą podłogą, okazały się bardziej odporne, notując spadki na poziomie 10–15%. Względną stabilnością wykazały się również pojazdy o mniejszej ładowności.
Rok 2025 przynosi pierwsze symptomy ożywienia. Obserwujemy zmianę negatywnego trendu i notujemy minimalne wzrosty w porównaniu do trudnego roku 2024. Zgadzamy się jednak z głosami rynku – to dopiero początek drogi do odbudowy rynku. Na powrót do imponujących wolumenów sprzedaży z lat 2022 czy 2023 trzeba będzie jeszcze poczekać. Ta ostrożna poprawa koniunktury to jednak pozytywny sygnał dla producentów i monterów układów hydraulicznych, których produkty są kluczowe dla funkcjonalności wielu z tych specjalistycznych pojazdów. Układy hydrauliczne montowane są również w używanych pojazdach, co nie pozwoliło odczuć tak dużego spadku sprzedaży jak w naczepach.

Układy hydrauliczne – magia ciśnienia w praktyce

Sercem każdego układu hydraulicznego w pojeździe ciężarowym jest pompa hydrauliczna napędzana najczęściej z przystawki odbioru mocy (PTO) skrzyni biegów ciągnika. Pompa tłoczy specjalny olej hydrauliczny poprzez rozdzielacz ze zbiornika do siłowników PRESKO, które są prawdziwymi „mięśniami” całego systemu. To właśnie one pod wpływem ogromnego ciśnienia wykonują pracę – podnoszą skrzynię ładunkową wywrotki lub wprawiają w ruch listwy ruchomej podłogi.
W przypadku naczep-wywrotek proces jest stosunkowo prosty, a zarazem niezwykle efektywny. Olej hydrauliczny wtłoczony do potężnego siłownika teleskopowego powoduje jego wysunięcie, co z kolei prowadzi do uniesienia przedniej części skrzyni ładunkowej. Dzięki temu cały załadunek, czy to piasek, żwir, czy zboże, grawitacyjnie zsuwa się w wyznaczonym miejscu. Operator za pomocą precyzyjnego sterowania może w każdej chwili zatrzymać lub kontrolować prędkość wywrotu.
Naczepy z ruchomą podłogą to rozwiązanie bardziej zaawansowane, idealne do transportu materiałów o mniejszej gęstości, takich jak zrębki drewna, torf, a nawet odpady komunalne. Tutaj układ hydrauliczny zasila zespół siłowników poruszających wzdłużnie listwami podłogowymi. Proces rozładunku odbywa się w cyklach – wszystkie listwy przesuwają się jednocześnie do tyłu, przemieszczając ładunek, a następnie cofają się grupami, nie naruszając jego pozycji. Cały proces jest w pełni zautomatyzowany i pozwala na bezpieczny rozładunek nawet w niskich halach czy na niestabilnym gruncie, gdzie użycie tradycyjnej wywrotki byłoby niemożliwe.

Kluczowe komponenty i montaż

Instalacja układu hydraulicznego w ciągniku siodłowym to zadanie dla wyspecjalizowanych serwisów. Oprócz wspomnianej pompy, niezbędny jest również zbiornik na olej hydrauliczny, najczęściej montowany z boku ramy pojazdu lub za kabiną kierowcy, oraz rozdzielacz kierujący przepływem oleju, pozwalający na precyzyjne sterowanie funkcjami naczepy. Ponadto ważne są też przewody hydrauliczne o wysokiej wytrzymałości, które muszą bezpiecznie transportować olej pod ciśnieniem sięgającym nawet kilkuset barów, a także szybkozłącza – zawory umożliwiające łatwe i szczelne połączenie układu hydraulicznego ciągnika z naczepą.
Warto pamiętać też o sterowniku, który jest narzędziem operatora do sterowania wysuwem siłownika poprzez system węży pneumatycznych podłączanych do rozdzielacza i PTO. Dobór odpowiednich komponentów, takich jak wydajność pompy czy pojemność zbiornika, jest kluczowy dla optymalnej i bezawaryjnej pracy całego zestawu. Inne parametry będą wymagane do obsługi standardowej wywrotki, a inne do zasilania ruchomej podłogi.

Zalety i przyszłość hydrauliki siłowej

Stosowanie hydrauliki siłowej w transporcie ciężarowym niesie ze sobą szereg korzyści. Przede wszystkim jest to ogromna oszczędność czasu i kosztów pracy podczas rozładunku. Procesy, które kiedyś trwały godzinami, dziś można zrealizować w ciągu kilkunastu minut. Co więcej, systemy te gwarantują wysoki poziom bezpieczeństwa, eliminując potrzebę ręcznego rozładunku i minimalizując ryzyko wypadków.
Nowoczesne układy hydrauliczne są coraz wydajniejsze, lżejsze i niezawodne. Producenci prześcigają się w oferowaniu rozwiązań, które pozwalają na jeszcze szybszą pracę przy mniejszym zużyciu paliwa. Zastosowanie zaawansowanych systemów sterowania, w tym pilotów bezprzewodowych, dodatkowo zwiększa komfort i bezpieczeństwo operatora. Pod marką PRESKO można otrzymać niezawodne i sprawdzone układy hydrauliczne, które są skomponowane z najlepszych elementów dostosowanych i sprawdzonych w działaniu. Mimo że ich nie widać, co roku jest montowanych ponad 850 takich układów w pojazdach ciężarowych marki.
W dobie rosnącej presji na efektywność i optymalizację w branży TSL hydraulika siłowa pozostaje technologią niezastąpioną. To cichy bohater, który każdego dnia udowadnia, że prawdziwa siła tkwi w precyzji i innowacyjności.

Przypisy