BMW AG na drodze zrównoważonego rozwoju. Nowe X2 i X7 na horyzoncie i wypłata dywidendy w wysokości 2,3 mld euro.

BMW AG kończy 2016 najlepszym w historii wynikiem finansowym oraz prezentuje wybitnie klarowne plany na kolejne lata. Dzięki implementacji nowej strategii finansowej, nad którą czuwa CFO dr Nicolas Peter, który na początku 2017 roku stanął na czele dywizji finansowej Grupy dołączając do Zarządu.

Znakomitą kondycję finansową BMW AG potwierdziła ostatnio Agencja Moodys, która podniosła rating Grupy do poziomu A1, co czyni ją najlepiej ocenianą pod względem perspektyw inwestycyjnych firmą motoryzacyjną w Europie i drugą na świecie. Źródłem tej zmiany są bezpośrednie wyniki finansowe: 6,910 mld euro zysku netto (o 8% więcej niż w ubiegły roku) pozwoliło na zaproponowanie przez Zarząd wypłatę dywidendy na poziomie 0,35 euro za akcję. Kwota ta jest najwyższą w historii propozycją wynagrodzenia udziałowców za ich zaufanie i łącznie przełoży się na wypłatę 2,3 mld euro inwestorom.

Za dobrymi wynikami finansowymi stoją również inwestycje, na które w 2016 roku przeznaczono 3,731 mld euro, co stanowi 5,5% obrotu BMW AG i stoi w zgodzie ze strategią, która zakłada, że na rozwój produktów oraz idei (R&D) BMW AG przeznaczy corocznie 5-5,5% swoich aktywów.

Pozytywnie wyglądają również ilości wyprodukowanych i dostarczonych pojazdów oraz motocykli, które przedstawiają się następująco: marka BMW po raz pierwszy przekroczyła próg 2 mln sprzedanych samochodów (2 003 359), co jest wynikiem lepszym o 5,2% w stosunku do 2015 roku. MINI zanotowało 6,4% wzrost w analogicznym okresie sprzedając 360 233 pojazdów, natomiast luksusowy Rolls-Royce zamknął ubiegły rok na poziomie 4011 sprzedanych samochodów co pozwoliło na osiągnięcie wzrostu sprzedaży w wysokości 6%. Co więcej, BMW AG zatrudnia obecnie blisko 125 000 pracowników na całym świecie, zwiększając w ubiegłym roku zatrudnienie o niespełna 2 000 osób.

Nieustannie od 2011 roku BMW AG jest na drodze rozwoju notując r/r wzrost wszystkich parametrów na uśrednionym poziomie 8-10%. Wchodząc w kolejne lata strategii rozwoju Grupa skupia się na zapewnieniu mobilności i usług na poziomie premium. Mobilność, która czyni wszystko możliwym.

Inwestycje, stabilność i innowacje – tak w dużym skrócie można skomentować prezentowane na dorocznej konferencji prasowej dane. Długoterminowa strategia BMW AG obejmuje  zbalansowany rozwój, dobrze zaplanowane realizacje planów rozwojowych. Harald Kruger, CEO BMW AG, zaznaczył, że zrównoważona mobilność będzie kluczowym kierunkiem rozwoju Grupy. Do 2025 roku 15-20% globalnej sprzedaży Grupy mają stanowić pojazdy elektryczne i hybrydowe. Patrząc na optymistyczne wyniki sprzedaży koni zamachowych tego segmentu sprzedaży (BMW i3 i i8) jest to realny plan. BMW AG sprzedało już ponad 100 000 pojazdów elektrycznych coraz mocniej wpisując się w świadomość świadomych klientów. Strategią Grupy jest również udostępnienie najlepszych rozwiązań klientom, nie jako reklamowy trik ale jako alternatywa wobec konwencjonalnych systemów napędowych. W tym przypadku na polskim rynku znakomitym przykładem jest choćby BMW 740Le iPerformance, czyli hybrydowa wersja flagowego statku z Monachium. Hybrydowa, dynamiczna i luksusowa wersja Serii 7 kosztuje zaledwie niespełna 7% więcej od wersji bazowej i nawet przy wartościach bezwzględnych różnica w cenie pomiędzy wersją spalinową a hybrydową nie jest tak porażająca jak w przypadku innych producentów samochodów (zarówno w segmentach A-D jak i premium). BMW przykłada ogromną wagę do mobilności, co potwierdzają nakłady finansowe przeznaczone na badania. Ponadto BMW zatrudnia więcej specjalistów IT aniżeli inżynierów – to duch czasów, w których usługi typu „connectivity” zaczynają mieć ogromne znacznie, a nowa strategia BMW iNEXT zakłada, że pojazdy staną się przestrzeniami do spędzania czasu, a nie tylko środkami transportu. To jasne nakreślenie strategii na kolejne lata.

BMW AG zdecydowanie podąża w zaplanowanym kierunku, pomimo, że w zakresie wielkości sprzedaży pojazdów po wielu latach zostało przegonione przez głównego rywala – Mercedes-Benz. Cóż w tym przypadku mógł zrobić Zarząd BMW AG? Przekonywać, że nie tylko sprzedaż się liczy, że cyfry bezwzględne w tym przypadku nie oddają pełnego obrazu. I można się w tym miejscu ironicznie uśmiechnąć jednak można i spojrzeć szerzej dostrzegając inne zmienne, które pozwalają BMW Ag nadal twierdzić, że pozostają numerem jeden – poziom marży, zysku netto, nakłady na rozwój technologii.

BMW AG rozpoczyna proces największej w swojej historii ofensywy produktowej. Do końca 2018 zostanie odświeżonych lub zaprezentowanych 40 nowych modeli. Oczywiście mówimy tutaj o wszystkich 4 gałęziach przemysłu – marce BMW, MINI i Rolls Royce oraz motorom marki BMW. Ofensywę rozpoczęła nowa Seria 5, która weszła szturmem na rynek pod koniec zeszłego roku. Uzupełnieniem palety wersji Serii 5 jest hybryda plug-in oraz nadwozie typu kombi, które dostępne są dopiero od kilku tygodni. W najbliższych kilkunastu miesiąc możemy spodziewać się debiutu rynkowego zupełnie nowych modeli - X2 oraz X7. Klienci mogą się spodziewać całkiem nowej Serii 4, która przykuła uwagę kilkanaście dni temu w Genewie. MINI zaprezentowało nowego Cuntrymana w ostatnim czasie co jest prezentacją nowego języka stylistycznego w tym segmencie aut premium.

Podsumowując, czeka nas więc niezwykle emocjonujący czas ponieważ z jednej strony BMW rozpoczyna ogromny projekt związany tworzeniem nowych produktów, z drugiej strony konkuruje o powrót na pozycję lidera sprzedaży segmentu premium (a planuje to zrobić jeszcze w tym roku), a pomimo stabilnej światowej gospodarki sprawy związane z zapowiedziami prezydenta Trumpa dotyczącymi rewizji kontraktów handlowych oraz Brexitem i możliwym powstaniem nowych podatków BMW AG pozostaje w optymistycznym nastroju. 

Poleć znajomym:

Zamów bezpłatny newsletter:


Organizatorem startu pojazdów CNG w X Superteście Ekonomii był Portal cng.auto.pl, Patronat nad występem ekologicznych i oszczędnych aut zasilanych metanem w X Superteście Ekonomii przyjął Przemysłowy Instytut Motoryzacji PIMOT. Patronat medialny nad wydarzeniem przyjął magazyn flotowy "FLOTA", magazyn branży autogazu "Czas Na Gaz"; oraz portal branży transportowej - etransport.pl.

2004-2014 Copyright © Forum Media Polska Sp. z o.o.
O Magazynie | Reklama | Prenumerata | Mapa witryny | Kontakt